Bu çalışmada, lise öğretmenlerinin
örgütsel ve bireysel değer algı düzeylerine bakılmıştır. Araştırma olayları ve
olguları geçmişte ya da halen olduğu gibi betimlemeyi amaçlayan tarama
modeliyle tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini Kahramanmaraş merkez 12 Şubat
ve Dulkadiroğlu ilçesinde 2016-2017 eğitim öğretim yılında liselerde görev
yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmaya dâhil edilen 303 öğretmene
Değerlere Göre Yönetim Ölçeği’nin, Demirtaş ve Ekmekyapar (2012) tarafından
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış formu kullanılmıştır.
Örgütsel Değerler ölçeğinden elde edilen müdür yardımcısı ve öğretmen
algılarının sözlü ifadeler hâline dönüştürülmesi için aralık değerleri
hesaplanmış; katılımcıların değerlere yönelik algıları ortalamanın üzerinde
çıkmıştır. Araştırmada cinsiyet, yapılan görev, yaş ve hizmet yılı değişkenine
göre öğretmenlerin örgütsel ve bireysel değer algılarında anlamlı bir fark
bulunamamıştır. İlçe değişkenine göre öğretmenlerin örgütsel ve bireysel değer
algılarında anlamlı bir fark bulunmuştur.
In this study, the
organizational and individual perception levels of high school teachers were
examined. It is designed with a screening model that aims to describe research
events and events as if they were past or present. The universe of the research
is composed of the teachers working in the high schools in the province of
Kahramanmaraş in the district of On İki Şubat and Dulkadiroğlu in the education
year of 2016-2017. 303 teachers who were included in the survey have used the
form of the Management Scale According to Values, Demirtaş and Ekmekyapar
(2012), in which explanatory and confirmatory factor analysis was applied.
Interval values were calculated in order to transform the manager and teacher
perceptions obtained from Organizational Values scale into oral expressions;
perceptions of participants' values were above the average. According to the
variables of sex, duty, age and years of service, there was no significant
difference in teachers' organizational and individual values perceptions. A significant difference was
found in teachers' organizational and individual value perceptions according to
district variable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |