The purpose of the research is
to survey the relationships psychological well- being, happiness grades
and the values which university students have. Structural equation modelling
analysis is applied to test the relationships between values,
pschological well-being and happiness variables in this research.
Structural equation modelling analysis is carried through with AMOS 19
program. The study group of the research is consisted of 747 students from various
universities of Istanbul in the year of between 2016-2017. Personal
information form, Dilmac, Aricak and Cesur (2014) ValuesScale,
Oxford HappinessScale and Psychological Wellbeing Scale were used to collect
necessary data in the research. Percentage and frequency calculations of
collected data were also performed with the SPSS 18 packet program. According
to the findings which are obtained from the research there is an
affirmative significant correlation between subscales of thescale of
values and psyhological well being scale. Inaddition to that, it is discovered
that these condmajorin dependent variable which in fluences the happiness
grade of university students is the " value" term
in the tested model. With the light of obtained findings, suggestions part has
been discovered.
Araştırmanın amacı, üniversite
öğrencilerinin sahip oldukları değerler, psikolojik iyi oluş ve mutluluk
düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırmada değerler,
psikolojik iyi oluş ve mutluluk değişkenleri arasındaki ilişkinin sınanması amacıyla
yapısal eşitlik modellemesi analizi yapılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi analizi AMOS 19
Programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 yılı
içerisinde İstanbul ilinin çeşitli üniversitelerinde, öğrenim gören 747 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada gerekli verilerin toplanması için, Kişisel Bilgi
Formu, ‘Değerler Ölçeği’, ‘Oxsford Mutluluk Ölçeği’ ve ‘Psikolojik İyi Oluş
Ölçeği’ kullanılmıştır. Ayrıca toplanan verilerin yüzde ve frekans hesapları
SPSS 18 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre, değerler ölçeğinin alt boyutları ile psikolojik iyi oluş ölçeği
arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca test edilen
modelde, üniversite öğrencilerinin
mutluluk düzeylerini etkileyen ikinci önemli bağımsız değişkenin değer olduğu
bilgisine ulaşılmıştır. Ulaşılan bulgular ışığında çalışmanın öneriler kısmı
geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | November 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |