In this study, it was emphasized how the media
industry would be in the position of the fourth industrial revolution and how
it will change, especially considering the new communication methods of
machines with each other and the new methods that people can use in order to
get information and follow the process in this frame. Considering that Industry
4.0 will lead to innovations in many areas of our daily life, especially in the
manufacturing and service sectors, there will also be significant changes in
the media sector; it is expected that technology will make a significant
progress. In this framework, the transfer of innovations brought forth by the
fourth industrial revolution towards people, the prevention of information
pollution and the restructuring of the media sector in the most efficient way,
it is analyzed what needs to be done and what needs to be done so that the
media industry can adapt to the new digital world. It is recommended that data journalism works
should be carried out in order to select the type of data that is true and
which can be accepted as source of news during the Industry 4.0 period where
there will be an abundance of information. At the same time, along with data
journalism, the reader is expected to be involved in the news-making process.
The design of artificial intelligence for the journalism sector is seen as
another important step that should be taken in the process of adaptation of the
media to Industry 4.0. The use of artificial intelligence in the media,
Industry 4.0 personalized production criteria will open the way to be
interpreted as personal news in the media. In addition, in order to train the
qualified workforce to be employed in the technical infrastructure to be
offered by Industry 4.0, change in education policy, especially in
communication faculties, should be initiated. Media literacy and the
introduction of new media courses, the use of modern media tools and the
transformation of higher education institutions will be useful. In the study, the changes in both print and visual media are examined,
examples from the developments in the sector and where the Turkish and world
media are in the process are discussed. As a method of working; literature
review, case study and editing methods are used together.
Restructuring in the Media Transformation in the Media Industry 4.0 Internet of Things and Media
Bu çalışmada, özellikle makinelerin birbiriyle olan
yeni iletişim metotlarını ve bu çerçevede insanların bilgi alabilmek ve süreci
takip edebilmek adına kullanabileceği yeni yöntemleri göz önüne alarak medya
sektörünün dördüncü sanayi devrimi kapsamında hangi konumda olacağı ve nasıl
bir şekilde değişeceği üzerinde durulmuştur. Sanayi 4.0’ın, imalat ve hizmet
sektörü başta olmak üzere, günlük hayatın pek çok alanında yeniliklere sebep
olacağı dikkate alındığında, medya sektöründe de önemli değişimler yaşanması;
sektörün teknolojinin ağırlıkta olduğu bir gelişim göstermesi beklenmektedir.
Bu çerçevede dördüncü sanayi devriminin getireceği yeniliklerin insanlara doğru
bir şekilde aktarılması, bilgi kirliliğinin önlenmesi ve medya sektöründe
yeniden yapılanmanın en etkin şekilde sağlanması; medya sektörünün yeni dijital
dünyaya uyum sağlaması için neler yapıldığı ve yapılması gerektiği analiz
edilmektedir. Bilgi bolluğunun yaşanacağı Sanayi 4.0 döneminde doğru olan ve
haber kaynağı kabul edilebilecek türdeki verilerin seçilebilmesi için veri
gazeteciliği çalışmalarının yapılması tavsiye edilmektedir. Aynı zamanda veri
gazeteciliği ile birlikte, okurun haber yapma sürecine dahil olması
beklenmektedir. Gazetecilik sektörüne yönelik yapay zekanın tasarlanması, medyanın
Sanayi 4.0’a uyumu sürecinde atılması gereken bir diğer önemli adım olarak
görülmektedir. Yapay zekanın medyada kullanılması, Sanayi 4.0’ın kişiye özel
üretim kriterinin medyada kişiye özel haber olarak yorumlanmasının önünü
açacaktır. Buna ek olarak Sanayi 4.0’ın sunacağı teknik altyapıda istihdam
edilecek nitelikli işgücünü yetiştirmek için, iletişim fakülteleri başta olmak
üzere, eğitim politikasında değişim başlatılmalıdır. Medya okuryazarlığı ve
yeni medya derslerinin verilmesi, modern medya araçlarının kullanılması ile
yükseköğrenim kurumlarında dönüşümün başlaması faydalı olacaktır. Çalışmada hem
basılı hem de görsel medyadaki değişim incelenmekte, sektörde meydana gelen
gelişmelerden örnekler ile Türk ve dünya medyasının süreç içerisinde nerede olduğu
ele alınmaktadır. Çalışmanın yöntemi olarak; literatür taraması, örnek olay
incelemesi ve kurgulama yöntemleri birlikte kullanılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |