The purpose of
this study is to examine how socioscientific issues (SSI) scenarios have been
written in the literature. Three criteria were defined to identify
socioscientific issue scenarios: Studies which have been published in the last
5 years and in pre-reviewed journals and identified the issue as
socioscientific issue scenario. Relevant databases were reviewed using both
Turkish and English versions of "socioscientific issues",
"socioscientific issue scenarios" and "socioscientific
argumentation" keywords. After the literature review fifteen scenarios included in the
seven articles selected with lottery were analyzed with content analysis.
Analyzes showed that there is no consensus on how much and in which order the
objective, positive, or negative information should be included in
socioscientific issue scenarios. However, it was found that there is consensus
on selecting the issues which are relevance to real life, related to target
curriculum, and which offer opportunities for debate. It is believed that the
present study will contribute to the writing of socioscientific issue
scenarios.
Bu çalışmanın amacı, literatürdeki sosyobilimsel
konu (SBK) senaryolarının nasıl yazıldığının incelenmesidir. SBK senaryolarını
içeren çalışmaların tespit edilmesi amacıyla yapılan literatür taramasında üç
temel kriter belirlenmiştir: (a) Çalışmaların son beş yılda yayınlanmış olması,
(b) hakemli dergilerde yayınlanan çalışmalar olması, (c) SBK içeriklerinin
çalışmalarda senaryo olarak tanımlanması. İlgili veri tabanları “sosyobilimsel
konular”, “sosyobilimsel konu senaryoları” ve “sosyobilimsel argümantasyon”
anahtar kelimelerinin hem Türkçe hem de İngilizce versiyonları kullanılarak
taranmıştır. Literatür taraması sonucunda kura yöntemi ile seçilen yedi makale
içerisinde yer alan on beş SBK senaryosu içerik analizine tabi tutulmuştur.
Analizler, SBK senaryoları yazılırken, sosyobilimsel konu ile ilgili tarafsız,
olumlu ya da olumsuz bilgilere ne derece ve hangi sırayla yer verilmesi
gerektiği noktasında bir fikir birliği olmadığını göstermiştir. Ancak gerçek
yaşamla ilişkili olan, insanlık için önem arz eden, tartışma fırsatı sunan ve
hedef öğretim programı ile ilişkili konuların seçilmesi noktalarında bir uyum
olduğu tespit edilmiştir. Mevcut çalışmanın SBK senaryolarının yazılması ve SBK
temelli öğretimlerde bu senaryoların kullanılması açısından literatüre katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
Sosyobilimsel argümantasyon Sosyobilimsel konular Sosyobilimsel konu senaryoları Sosyobilimsel konu senaryoları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |