This study
aims to investigate the views of secondary school mathematics teachers on
values education included in mathematics teaching program. For this purpose, phenomenological method which
is one of the qualitative research methods was used. 10 secondary school
mathematics teachers who were chosen by purposive sampling method participated
in the study. A 10 open-ended question
survey was used as the data collection tool.
The data were analyzed through content analysis. According to the
findings obtained, the teachers are aware of values education but have gotten
no in service or pre-service training related to this. They stated that they have difficulty in
teaching values like patience, honesty and etc. in mathematics classes and
added that teachers should be informed on values education, values towards attainments should be covered
in more details in the teaching program and that those values should be given
not only in mathematics classes but as a seperate class. Some of the teachers
think that mathematics is a lesson without values. However, since teaching
values in mathematics classes will contribute to the cognitive, affective and
sociocultural development of students, mathematics teachers can be informed on
the significance of values education and be encouraged to include it in their
classes.
Bu çalışmanın amacı ortaokul matematik
öğretmenlerinin matematik öğretim programında yer alan değerler eğitimine
yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaçla yapılan çalışmada nitel
araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Çalışmaya
amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 10 ortaokul matematik öğretmeni katılmıştır.
Veri toplama aracı olarak 10 açık-uçlu sorudan oluşan anket kullanılmıştır.
Veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin değerler eğitiminden haberdar
oldukları ancak bununla ilgili ne hizmet
içi ne de hizmet öncesi bir eğitim
almadıkları tespit edilmiştir. Öğretmenler, matematik derslerinde değerlere yer
verirken sabır, dürüstlük gibi bazı değerleri öğretmede zorluk yaşadıklarını
belirtmişlerdir ve değerler eğitimiyle ilgili öğretmenlerin bilgilendirilmesi
gerektiğini, öğretim programında kazanımlara ilişkin değerlerin daha detaylı
olması gerektiğini ve sadece matematik
derslerinde değil ayrı bir ders olarak verilmesi gerektiğini vurgulamışlardır.
Öğretmenlerden bazıları matematiğin değerlere sahip olmayan bir ders olduğunu
düşünmektedir. Ancak matematik derslerinde değerlerin öğretilmesi öğrencilerin
bilişsel, duyuşsal ve sosyokültürel alanda gelişimlerine katkıda bulunacağından
matematik öğretmenlerine değerler eğitiminin önemi hakkında bilgilendirmeler
yapılabilir ve matematik derslerinde değerler eğitimine yer vermeleri teşvik
edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |