The purpose of this study is to examine the reflection of teaching
experience of academicians working in education faculties on education and
training. The study is a qualitative research, phenomenology was used in the
study and convenience sampling and criteria sampling which are purposeful
sampling methods were used. The study group consists of 14 academicians working
in an education faculty of a state university. 8 of them have teaching
experience while 6 of them have no teaching experience. Open-ended questions
were prepared by the researchers to collect data from the views of
academicians. The data was collected by a digital form (Google Forms) and was
analyzed by descriptive analysis technique. As a result, although it is seen
that the instructors with teaching experience generally follow similar paths
together with the lecturers who have no experience in the course, they show
differences in determining content for lessons, in class management approaches,
communication with students, feelings they feel when they start working,
preparing exams and evaluating student achievement. Therefore, it can be
suggested that research assistants employed in the education faculties may be
advised to conduct research-examination, observation and implementation in the
school environment one day a week to increase their knowledge and experience in
the field. Also it can be advised mentoring to newly appointed faculty members
with no previous teaching experience.
Bu araştırmanın amacı, eğitim
fakültelerinde görev yapan öğretim üyelerinin öğretmenlik deneyimine sahip olma
durumlarının eğitim-öğretim ortamlarına yansımalarını incelemektir. Araştırma
nitel bir çalışma olup çalışmada olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmış
ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ve
ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, bir devlet
üniversitesinin eğitim fakültesinde görev yapmakta olan 14 öğretim üyesi
oluşturmuştur. 8 öğretim üyesi öğretmenlik deneyimine sahipken 6’sının herhangi
bir öğretmenlik deneyimi yoktur. Öğretim üyelerinin görüşlerine ilişkin veri
toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından açık uçlu sorular hazırlanmıştır.
Veriler, elektronik form (Google Forms) yoluyla toplanmış ve betimsel analiz
tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak öğretmenlik deneyimi olan
öğretim üyelerinin dersin işlenişinde deneyimi olmayan öğretim üyeleri ile
birlikte benzer yolları izledikleri görülmekle beraber, ders içeriklerini belirlemede, sınıf yönetimi
yaklaşımlarında, öğrencilerle iletişimlerinde, göreve başlarken hissettikleri
duygularda, sınav hazırlarken izledikleri yollarda ve öğrenci başarısını
değerlendirmelerinde farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. Bu nedenle eğitim
fakültelerinde yetiştirilmek üzere istihdam edilen araştırma görevlilerinin, alana ilişkin bilgi ve deneyimini arttırmak
amacıyla haftada bir gün okul ortamında araştırma-inceleme, gözlem ve uygulama
yapmaları önerilebilir. Ayrıca göreve yeni başlayan ve daha önce herhangi bir
öğretmenlik deneyimi olmayan öğretim üyelerine yönelik mentorluk yapılması
önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |