This study was carried out to
investigate whether there was a meaningful relationship between the
motivational, cognitive, and metacognitive competencies of secondary school
students and their autonomous learning levels, and if motivational, cognitive
and cognitive competencies and autonomous learning levels of the students
differed according to the variables of "gender, class level and book
reading frequency". The research
was based on the relational survey model. The sample of the research consisted of 386 secondary school students who
were at the 9th, 10th and 11th classes in Siirt province center and selected through random sampling method. “Personal Information Form” prepared by the
researcher for descriptive information about the participants, “Motivational,
Cognitive and Metacognitive Competencies Invertory/Scale” adapted to Turkish by
Aktamış and Uça (2010) and “Autonomous Learning Scale” adapted by Arslan and
Yurdakul (2015) were used as data collection tools in the study. Spearman’s
Rank Correlation Coefficient, Mann Whitney U test and Kruskall Wallis H test
were used to analyze data. As a result, there was a high significant and
positive correlation between the motivational, cognitive, and metacognitive
competence and autonomous learning levels of secondary school students. The
motivational, cognitive and metacognitive competences of the students were
significantly different in terms of the variables of gender, class level and
book reading frequency. It was
determined that the autonomous learning levels of the students were
significantly different according to book reading frequency variables.
Bu araştırma, lise öğrencilerinin motivasyonel,
bilişsel ve bilişüstü yeterlikleri ile özerk öğrenme düzeyleri arasında anlamlı
bir ilişki olup olmadığını ve öğrencilerin motivasyonel, bilişsel ve bilişüstü
yeterlikleri ile özerk öğrenme düzeylerinin "cinsiyet, sınıf düzeyi ve
kitap okuma sıklığı" değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemek için yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde
desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Siirt il merkezinde seçkisiz örneklem
yöntemiyle seçilmiş 9, 10 ve 11. sınıflarında öğrenim gören 386 lise öğrencisi
oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak; öğrencilerin kişisel
bilgilerini toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanmış "Kişisel
Bilgi Formu" ile Aktamış ve Uça (2010) tarafından Türkçeye uyarlanan
"Motivasyonel, Bilişsel ve Bilişüstü Yeterlilikler Ölçeği" ile Arslan
ve Yurdakul (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan "Özerk Öğrenme
Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde Spearman Sıra Farkları
Korelasyon Katsayısı, Mann Whitney U testi ve Kruskall Wallis H Testi
analizleri kullanılmıştır. Sonuç olarak, lise öğrencilerinin motivasyonel,
bilişsel ve bilişüstü yeterlik ile özerk öğrenme düzeyleri arasında yüksek
düzeyli ve pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Öğrencilerin
motivasyonel, bilişsel ve bilişüstü yeterlikleri cinsiyet, sınıf düzeyi ve
kitap okuma sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir.
Öğrencilerin özerk öğrenme düzeylerinin kitap okuma sıklığı değişkenine göre
anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Acceptance Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 16 |