This research has
aimed to determine the competency level of the nursing students, in recognizing
the signs and risks of child abuse and neglect. This descriptive study has been
conducted on the students who have been studying in the 2nd and 4th year of
nursing faculty of a university, during the spring semester in 2017-2018
Academic Year. The samples cover 217 students (92%) who met the study criteria.
The data were obtained by using “The Identification Information Form” and
“Scale of Diagnosing Symptoms and Risks of Child Abuse and Neglect”. The
statistical analysis of the data was performed using 20.0 SPSS package program,
applying the frequency, percentages, the Student’s t-test and one-way analysis
of variance methods. The overall average scores of the students for the Diagnosing
Symptoms and Risks of Child Abuse and Neglect Scale were 243,65 ± 23,05. In
this study, the students who are 4th graders, female, have been trained on
child abuse and neglect subject and have received this education through
schools were found to be have higher scale of the diagnosing symptoms and risks
of child abuse and neglect (p<0,05). It has been determined that the nursing
students' ability to recognize the symptoms and risks of child abuse and
neglect is not at an expected level, they are not aware of their legal
responsibilities about child abuse and neglect and need education.
Bu araştırma,
hemşirelik öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini
tanıyabilme düzeylerini belirlemeyi amaçlamıştır. Tanımlayıcı tipte
araştırmanın evrenini 2017-2018 öğretim yılı bahar yarıyılında bir
üniversitenin hemşirelik bölümüne kayıtlı 2. ve 4. sınıf öğrencileri,
örneklemini ise çalışma kriterlerine uyan 217 öğrenci (%92) oluşturdu.
Verilerin toplanmasında “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Çocuk İstismarı ve İhmalinin
Belirti ve Risklerinin Tanılanması Ölçeği" kullanıldı. İstatistiksel
analizler SPSS 20.0 paket programında tanımlayıcı istatistiksel yöntemler
(frekans ve yüzdelikler), bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans
analizi ile yapıldı. Öğrencilerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve
risklerinin tanılanması toplam ölçek puanlarının genel ortalaması 243,65±23,05
olarak saptanmıştır. Araştırmada 4. sınıf, kadın, çocuk istismarı ve ihmali ile
ilgili eğitimi okul aracılığı ile almış olan öğrencilerin çocuk istismarı ve
ihmalinin belirti ve risklerinin tanılanması ölçek puan ortalamalarının daha
yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk
istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanıyabilme düzeylerinin istendik
düzeyde olmadığı, çocuk ihmali ve istismarı konusunda yasal sorumluluklarını
bilmedikleri ve eğitime gereksinim duydukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | January 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |