The research was designed to conduct the validity and reliability study
of the “Social Emotional Well-being and Psychological Resilience Scale for
Preschool Children (PERIK)” developed by
Mayr and Ulich (2009). The sample of the study consists of 342 children in the
ages of 36-72 months attending to the public and private preschools in the
districts of Yenimahalle and Altındağ in Ankara. The language validity of the
scale was conducted by six language specialists. The items of the scale were
reviewed subsequently by three specialists who have good command of the field
of preschool education and of both languages. They tested the scale for
comprehensibility and checked whether the items correspond to the original
statements. The finalized items were filled in by five preschool teachers and
it comprehensibility of the items was tested. Confirmatory Factor Analysis was conducted
for the factors of the scale and the 6-factor structure in the original scale
was confirmed. The fit indices of the scale were examined and the scale was
found to have a good and perfect fit. Pearson Correlation test was conducted
for the correlation between the factors of the scale and it was determined that
there was a medium and high significant relation between the factors of the
scale. The Alpha reliability coefficients of the scale vary between .86 and
.95. As a result of the study, it was found that the scale is a valid and
reliable measurement instrument for the Turkish children.
Araştırma “Okul Öncesi Çocuklar
İçin Sosyal Duygusal İyi Oluş ve Psikolojik Sağlamlık Ölçeğinin (PERİK)”
geçerlik güvenirlik çalışmasını yapmak amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın
örneklemini Ankara ili Yenimahalle ve Altındağ ilçelerinde resmi ve özel okul
öncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-72 aylık 342 çocuk oluşturmaktadır.
Ölçeğin dil geçerliliği altı dil uzmanı tarafından yapılmıştır. Ölçek maddeleri
daha sonra okul öncesi eğitimi alanına ve her iki dile de hâkim üç uzman
tarafından tekrar gözden geçirilerek hem anlaşılırlık açısından hem de orijinalindeki
ifadeleri karşılayıp karşılamadığı test edilmiştir. Son şekli verilen maddeler
beş okul öncesi öğretmeni tarafından doldurularak öğretmenler tarafından
anlaşılırlığı test edilmiştir. Ölçek faktörleri için Doğrulayıcı Faktör Analizi
yapılmış ve ölçeğin orijinalindeki 6 faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Ölçeğin
uyum indeksleri incelendiğinde ölçeğin iyi ve mükemmel uyum gösterdiği
saptanmıştır. Ölçeğin faktörleri arasındaki korelasyon için Pearson Korelasyon
Testi yapılmış ve ölçeğin faktörleri arasında orta ve yüksek düzeyde ve anlamlı
ilişki olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Alpha güvenirlik katsayıları .86 ile .95
arasında değişmektedir. Araştırma sonucunda ölçeğin Türk çocukları için geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | February 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |