In times of
elections the candidates aim to be on the agenda of voters by using
communication tools, as advertisements, news and social media accounts in their
political communication endeavours. The
success of these campaigns are dependent on the candidates mentioning the same
topics in all the channels and in the same time period. In this regard, by
using agenda setting theory, in this study which is conducted in order to reveal
the similarities of issue agenda during 2018 presidential election candidates’
political ads content, their Twitter posts and the news coverage aired in the
news websites; the political advertisements, Twitter posts and the news of the
most popular news websites of the candidates which are Recep Tayyip Erdoğan,
Muharrem İnce and Meral Akşener are examined. In the study, qualitative
research design is chosen and with Nvivo software and encoders content analysis
is performed used in terms of categorical words and timing; thus searching
answers for research questions. The results of the study revealed that in his
political advertisements and Twitter posts Erdoğan focused on national values;
Akşener focused on economy and domestic policy; however there is no focus on
İnce’s statements. When the similarity between the candidates’ advertisement
and news content is analyzed Erdoğan focused on economy, individual liberties and education; İnce
focused on economy and national values but there is no focus in Akşener’s
content. The similarities between the candidates are examined in the category
of all channels agenda and it is concluded that there is similarity between the
focuses of individual liberties and issue of domestic policy: category between
Erdoğan, İnce and Akşener respectively. The topics of immigration and
environment are the last on the candidates’ list.
Presidential elections political communication campaigns Agenda setting political advertising
Seçim dönemi
adaylar siyasal iletişim çalışmalarında reklam, haber ve sosyal medya
paylaşımları gibi tüm iletişim araçlarını kullanarak seçmenlerin gündeminde yer
almayı amaçlamaktadır. Kampanyaların başarısı adayların tüm mecralarda aynı
zaman diliminde benzer konulara yer vermesine bağlıdır. Bu bağlamda gündem
oluşturma kuramı kullanılarak, 2018 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların
siyasal reklam içerikleri ile, Twitter paylaşımları ve haber sitesinde
yayınlanan haberlerin gündem konusu benzerliklerini ortaya koymak amacıyla
yapılan araştırmada, adaylardan Recep Tayyip Erdoğan, Muharrem İnce, Meral
Akşener'in siyasal reklamları, Twitter paylaşımları, dijital mecrada en çok
takip edilen haber sitesinin adaylarla ilgili haberleri incelenmiştir.
Çalışmada nitel araştırma deseni kullanılmış Nvivo yazılım programı ve
kodlayıcılarla kelime ve süre kriterine göre içerik analizi yapılmış, araştırma
sorularına cevap aranmıştır. Araştırma
sonucunda, siyasal reklamlarda ve Twitter paylaşımlarında Erdoğan'ın milli
değerlere Akşener'in ekonomi ve iç politikaya
benzer oranda vurgu yaptığına ancak İnce'de benzerliğin olmadığına ulaşılmıştır.
Adayların reklam ve haber paylaşımlarındaki konuların benzerliğine bakıldığında
Erdoğan'ın ekonomi, bireysel özgürlükler ve eğitim konusunda, İnce'nin ekonomi,
göç ve değerler kategorisinde benzerlik bulunmuş ancak Akşener'in reklam ve
haber paylaşımlarındaki kategoriler arasında bir benzerlik bulunmamıştır. Tüm
mecraların gündem kategorisinde adaylar arasındaki benzerlik incelenmiş Erdoğan
ile İnce ve Akşener arasında iç politika ile bireysel özgürlükler kategorisi
sıralamasında benzerlik olduğu sonucu elde edilmiştir. Göç ve çevre konusu tüm
adaylarda son sırada yer almaktadır.
Cumhurbaşkanlığı seçimleri siyasal iletişim kampanyaları Gündem oluşturma siyasal reklamlar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |