Bilgi teknolojilerinde yaşanan hızlı gelişmeler,
bilgi işleme süreçlerinin ve modellerinin önemli ölçüde değişmesine yol açmış
ve bu durum muhasebe mesleğini etkilemiştir. İşletmelerde bilgi teknolojileri
kullanımının giderek yaygınlaşması ile muhasebe faaliyetleri elektronik ortamda
gerçekleştirilmeye başlamıştır.
Özellikle, son yıllarda bulut bilgi işlem, genişletilebilir işletme
raporlama dili (XBRL) ve iş analizlerinin ortaya çıkması, şirketlerin finansal
raporlama ve karar verme biçimini değiştirmiştir. Bu gelişmeler sonucu,
muhasebe eğitiminde bilgi teknolojileri kullanımının önemi artmıştır. Muhasebe
eğitimi alan mezunların teorik muhasebe bilgisi yanında sürekli gelişen bilgi
teknolojilerinin kullanımı ve yönetimi konularında becerilere sahip olmaları
beklenirken, üniversitelerin muhasebe eğitimine daha çok teorik bir
perspektiften yaklaştıkları görülmektedir. Bu çalışmada, muhasebe eğitimi alan
öğrencilerin bilgi teknolojilerinin muhasebe eğitiminde kullanımına yönelik
görüşlerni belirlemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Mustafa Kemal Üniversitesi
ile Osmaniye Korkut Ata Üniversitesinde lisans ve önlisans düzeyinde muhasebe
eğitimi alan öğrencilere anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin
bilgi teknolojilerinin muhasebe eğitiminde kullanılmasına yönelik görüşlerinin
genel itibariyle olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin muhasebe
eğitiminde bilgi teknolojilerinin kullanımına yönelik görüşlerinde cinsiyet,
yaş ve üniversite değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar olduğu
görülmüştür.
Rapid developments in information technologies have
led to significantly change in the processes and models of information
processing and this situation has effected the accounting profession. With the
increasing use of information technology in the business, accounting activities
have started to be realized in electronic environment. In particular, in recent years, cloud
computing, extensible business reporting language (XBRL) and the emergence of
business analysis have changed the financial reporting and decision-making
structure of companies. As a result of these developments, the importance of
the use of information technology in accounting education has increased. While
accounting graduates are expected to have skills in the use and management of
continuously developing information technologies as well as theoretical
accounting knowledge, it is seen that universities approach accounting
education from a more theoretical perspective. In this study, it is aimed to
measure the opinions of the students who receive accounting education on the
use of information technology in accounting education. In this context, a
questionnaire was applied to the undergraduate and the associate degree
students receiving accounting education at Mustafa Kemal University and Osmaniye
Korkut Ata University. As a result of the research, it is determined that the
students' opinions about using information technologies in accounting education
are generally positive. There were significant differences in the views of the
students regarding the use of information technologies in accounting education
in terms of gender, age and university variables.
Accounting Education Students Receiving Acoounting Education Use of Information Technologies
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |