Little research has been conducted that
comprehensively examines cyber victimization with a large and diverse sample.
The aim of the current study is to investigate the prevalence, impact, and
differential experience of cyber bullying victimization comprehensively. The
participants of the study consist of
1752 middle and high school students in Kadikoy which is one of the largest
districts of İstanbul. The cyber victimization inventory and personal information
questionnaire were used to gather research data. These surveys examined the
relationship between cyber victimization and technology use and students’
sociodemographic information. As a result of the research, it was observed that
male students experienced significantly higher cyber victimization than
females. Also, the results demonstrated that 10th and 11th grade students have
experienced more cyber victimization compared to 6th, 7th, 8th, and 9th grade
students. When internet access was not supervised by the parents and students’
time of internet usage increased, it was found that they have experienced cyber
victimization significantly higher. In
cases where students have a personal mobile phone, cyber victimization is
observed to be extremely high. In addition, considering the students' intention
to access the internet, it has been found that the level of cyber victimization
is low for those who used the internet for homework. This research contributes
to the literature in terms of revealing cyber victimization and related
factors. Understanding the level of cyber victimization that children are
exposed to and the factors related to victimization are important for
reinforcing studies to prevent bullying behaviors in the online environment.
Siber mağduriyeti geniş ve çeşitli bir örneklemle
kapsamlı bir şekilde inceleyen çok az araştırma yapılmıştır. Bu çalışmanın
amacı, ortaokul ve lise öğrencileri arasında siber zorbalık mağduriyetinin
yaygınlığını, etkisini ve farklılıklarını kapsamlı olarak incelemektedir.
Araştırmanın katılımcılarını İstanbul’un en büyük ilçelerinden olan Kadıköy’de
bulunan ortaokul ve liselerde okuyan 1752 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma
verilerinin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ile birlikte Siber Mağduriyet
Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin teknoloji kullanımının ve
öğrencilerin demografik bilgilerinin siber zorbalık mağduriyeti ile ilişkisi
incelenmiştir. Araştırma sonucunda erkek öğrencilerin kızlara göre anlamlı
derecede daha yüksek siber mağduriyet yaşadıkları görülmüştür. Ayrıca araştırma
10. ve 11. sınıf öğrencilerinin 6., 7., 8. ve 9. sınıf öğrencilerine oranla
daha fazla siber mağduriyet yaşadığını ortaya koymuştur. Siber mağduriyetin,
internete girişin ebeveynler tarafından denetimli olmadığı hallerde,
öğrencilerin internette geçirildikleri sürenin arttığı durumlarda anlamlı derecede
daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin kişisel cep telefonunun olduğu
durumlarda siber mağduriyetin ileri derecede yüksek olduğu gözlemlenmiştir.
Ayrıca öğrencilerin internete giriş amaçları dikkate alındığında, ödev maksatlı
internete girenlerde siber mağduriyet düzeyinin düşük olduğu tespit edilmiştir.
Bu araştırma öğrencilerin maruz kaldığı siber mağduriyeti ve bununla ilişkili
faktörleri ortaya koyması bakımından literatüre katkı sağlamaktadır. Çocukların
maruz kaldıkları siber mağduriyetin düzeyini ve mağduriyetle ilişkili
faktörleri anlamak, online ortamdaki zorbalık davranışlarını önleme
çalışmalarını güçlendirmek açısından önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2019 |
Acceptance Date | March 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 17 |