It is the first step
of being a qualified teacher when it comes to gender-perception in teaching
professions, and it is especially important for women such as preschool
teachers to be trained in a field that is more suitable for women. This
research has been conducted to examine the opinions of teacher candidates on
preschool teaching profession according to gender perceptions. The
research was done by the case study pattern, one of the qualitative research
methods. The study group consisted of 105 teacher candidates studying at
Pre-School Education Department in Nevsehir Hacı Bektas Veli University. The
data of the study was collected by semi-structured interview from developed by
the researcher, and the obtained data were analyzed by content analysis method.
As a result, it was determined that pre-school teacher candidates have some
gendered stereotypes about the preschool teaching profession; however, they
generally have a positive approach related to this profession. In light of the
results obtained in the study, it is suggested that the necessary studies
should be carried out to enable the pre-school teachers to create a positive
gender perception.
Öğretmenlik mesleği tercihlerinde toplumsal cinsiyet
algısının önemli bir etken olduğu günümüzde özellikle okul öncesi öğretmenliği
gibi kadınlar için daha uygun görülen bir alanda eğitim alan kadın ve erkek
öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyete duyarlı olarak yetişmeleri ve
mesleklerine karşı olumlu bir algıya sahip olmaları nitelikli bir
öğretmen olmanın ilk adımı olarak düşünülebilir. Bu araştırma, öğretmen
adaylarının toplumsal cinsiyet algılarına göre okul öncesi öğretmenliğine
ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması desenine uygun olarak yürütülmüştür.
Araştırmanın çalışma grubunu Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Okul Öncesi
Eğitimi ABD lisans programında öğrenim gören 105 öğretmen adayı oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile toplanmış ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen adaylarının okul
öncesi öğretmenlik mesleği ile ilgili bazı cinsiyetçi kalıp yargılara sahip
olmakla birlikte, genel olarak bu meslek ile ilgili olumlu bir yaklaşıma sahip
oldukları belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda,
öğretmen adaylarının mesleklerine karşı pozitif cinsiyet algısı
oluşturabilmeleri için gerekli çalışmaların yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |