Research Article
BibTex RIS Cite

Teacher Candidates' Views on Preschool Teaching According to Social Gender Perceptions

Year 2019, Volume: 11 Issue: 18, 1773 - 1796, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.516102

Abstract

It is the first step
of being a qualified teacher when it comes to gender-perception in teaching
professions, and it is especially important for women such as preschool
teachers to be trained in a field that is more suitable for women. This
research has been conducted to examine the opinions of teacher candidates on
preschool teaching profession according to gender perceptions.
The
research was done by the case study pattern, one of the qualitative research
methods. The study group consisted of 105 teacher candidates studying at
Pre-School Education Department in Nevsehir Hacı Bektas Veli University. The
data of the study was collected by semi-structured interview from developed by
the researcher, and the obtained data were analyzed by content analysis method.
As a result, it was determined that pre-school teacher candidates have some
gendered stereotypes about the preschool teaching profession; however, they
generally have a positive approach related to this profession. In light of the
results obtained in the study, it is suggested that the necessary studies
should be carried out to enable the pre-school teachers to create a positive
gender perception.

References

  • Altınova, H.H. ve Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24 (2), 9-22.
  • Aksu, H.H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin bölümleri hakkındaki görüşleri: Giresun Üniversitesi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (1), 299-316.
  • Aktürk, A.O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 283-297.
  • Aslan ve Akyol (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 51-60.
  • Ayan, S. (2014). Cinsiyetçilik: Çelişik duygulu cinsiyetçilik. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 36, 147-156.
  • Ayık, A. ve Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43.
  • Balat U., G., Bilgin, H. ve Ünsal, F.Ö. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ve sınıf yönetimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 114-126.
  • Buldur, S. ve Bursal, M. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek tercih nedenlerinin etki düzeyleri ve mesleki geleceklerine yönelik beklentileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9 (1), 81-107.
  • Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (O. Gündüz Çev.). İstanbul: Kaknüs.
  • Berk, L.E. (2013). Bebekler ve çocuklar doğum öncesinden orta çocukluğa. (7. Bsm). (N. Işıkoğlu Erdoğan Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Bozdoğan, A.E., Aydın, D. ve Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2), 83-97.
  • Çetin, B. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının profillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 596-610.
  • Çermik, H., Doğan, B., ve Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 201-212.
  • Coştu, B. (2011). Bir meslek olarak öğretmenlik. (A. R. Akdeniz ve M. Küçük Edt.). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Nobel.
  • Dökmen, Z.Y. (2009). Toplumsal cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Durmuşçelebi, M., Yıldız, N. ve Saygı, E. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7 (12), 8-32.
  • Ekici, F. Y. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi:İstanbul Sabahattin Zaim üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 658-665.
  • Ekinci, N. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği ve alan seçiminde etkili olan motivasyonel etkenler. İlköğretim Online, 16(2), 394-405.
  • Esen, Y. (2013). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde toplumsal cinsiyet duyarlılığını geliştirme amaçlı bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 38 (169), 280-295.
  • Gürşimşek, I. , Kefi, S. ve Girgin, G. (2007). Okulöncesi eğitime babaların katılım düzeyi ile ilişkili değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 181-191.
  • Gökçe, F. ve Sezer, G. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları:Uludağ üniversitesi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-23.
  • Johnston, J., McKeown, E., ve McEwen, A. (1999). Choosing primary teaching as a career: The perspectives of males and females in training. Journal of Education for Teaching, 25(1), 55-64. doi: 10.1080/02607479919673
  • Kızıltaş, E., Halmatov, M. ve Sarıçam, H. (2012). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (23), 173 – 189.
  • Mulholland, J. ve Hansen, P. (2003) Men who become primary school teachers: An early portrait. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 31 (3), 213-224. doi: 10.1080/0955236032000149355
  • Öngen, B. ve Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları, 48, 1-18
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarinin öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, IX (2), 221- 232.
  • Özyurt, B.E. (2014). Cinsiyet. (Y. Kuzgun ve D. Deryakulu Ed.). Eğitimde Bireysel Farklılıklar, Ankara: Nobel.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Santrock, J.W. (2012). Yaşam boyu gelişim. (G. Yüksel Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Smedley, S. (2007). Learning to be a primary school teacher: reading one man’s story. Gender and Education, 19(3), 369-385.
  • Terzi, A. ve Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (52), 593-614.
  • Trawick-Smith, J. (2014). Erken çocukluk döneminde gelişim:Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı. (B. Akman Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Ünsal, S., ve Bağçeci, B. (2016). Öğretmenlerin mesleki imajlarina ilişkin görüşleri ve mesleki imaja etki eden faktörler. Journal of Human Sciences, 13(3), 3905-3926. doi:10.14687/jhs.v13i3.3908
  • Üstün, E., Erkan, S. ve Akman, B. (2004). Türkiye'de okulöncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (10), 129-136.
  • Woolfolk-Hoy, A. (2010). Eğitim psikolojisi. (D. Özen Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Yalçın, F., Yalçın, M. ve Macun, B. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde öğretmen cinsiyeti ile ilgili görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (24), 693-710.
  • Zencirkıran, M. (2016). Sosyoloji. Bursa: Dora.

Öğretmen Adaylarının Toplumsal Cinsiyet Algılarına Göre Okul Öncesi Öğretmenliğine İlişkin Görüşleri

Year 2019, Volume: 11 Issue: 18, 1773 - 1796, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.516102

Abstract

Öğretmenlik mesleği tercihlerinde toplumsal cinsiyet
algısının önemli bir etken olduğu günümüzde özellikle okul öncesi öğretmenliği
gibi kadınlar için daha uygun görülen bir alanda eğitim alan kadın ve erkek
öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyete duyarlı olarak yetişmeleri ve
mesleklerine karşı olumlu bir algıya sahip olmaları nitelikli bir
öğretmen olmanın ilk adımı olarak düşünülebilir.
Bu araştırma, öğretmen
adaylarının toplumsal cinsiyet algılarına göre okul öncesi öğretmenliğine
ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması desenine uygun olarak yürütülmüştür.
Araştırmanın çalışma grubunu Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Okul Öncesi
Eğitimi ABD lisans programında öğrenim gören 105 öğretmen adayı oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile toplanmış ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen adaylarının okul
öncesi öğretmenlik mesleği ile ilgili bazı cinsiyetçi kalıp yargılara sahip
olmakla birlikte, genel olarak bu meslek ile ilgili olumlu bir yaklaşıma sahip
oldukları belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda,
öğretmen adaylarının mesleklerine karşı pozitif cinsiyet algısı
oluşturabilmeleri için gerekli çalışmaların yapılması önerilmektedir. 

References

  • Altınova, H.H. ve Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24 (2), 9-22.
  • Aksu, H.H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin bölümleri hakkındaki görüşleri: Giresun Üniversitesi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (1), 299-316.
  • Aktürk, A.O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (3), 283-297.
  • Aslan ve Akyol (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 51-60.
  • Ayan, S. (2014). Cinsiyetçilik: Çelişik duygulu cinsiyetçilik. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 36, 147-156.
  • Ayık, A. ve Ataş, Ö. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile öğretme motivasyonları arasındaki ilişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 25-43.
  • Balat U., G., Bilgin, H. ve Ünsal, F.Ö. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ve sınıf yönetimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(1), 114-126.
  • Buldur, S. ve Bursal, M. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek tercih nedenlerinin etki düzeyleri ve mesleki geleceklerine yönelik beklentileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9 (1), 81-107.
  • Bee, H. ve Boyd, D. (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (O. Gündüz Çev.). İstanbul: Kaknüs.
  • Berk, L.E. (2013). Bebekler ve çocuklar doğum öncesinden orta çocukluğa. (7. Bsm). (N. Işıkoğlu Erdoğan Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Bozdoğan, A.E., Aydın, D. ve Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2), 83-97.
  • Çetin, B. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının profillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 11(3), 596-610.
  • Çermik, H., Doğan, B., ve Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 201-212.
  • Coştu, B. (2011). Bir meslek olarak öğretmenlik. (A. R. Akdeniz ve M. Küçük Edt.). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Nobel.
  • Dökmen, Z.Y. (2009). Toplumsal cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Durmuşçelebi, M., Yıldız, N. ve Saygı, E. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7 (12), 8-32.
  • Ekici, F. Y. (2014). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi:İstanbul Sabahattin Zaim üniversitesi örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 658-665.
  • Ekinci, N. (2017). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği ve alan seçiminde etkili olan motivasyonel etkenler. İlköğretim Online, 16(2), 394-405.
  • Esen, Y. (2013). Hizmet öncesi öğretmen eğitiminde toplumsal cinsiyet duyarlılığını geliştirme amaçlı bir çalışma. Eğitim ve Bilim, 38 (169), 280-295.
  • Gürşimşek, I. , Kefi, S. ve Girgin, G. (2007). Okulöncesi eğitime babaların katılım düzeyi ile ilişkili değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 181-191.
  • Gökçe, F. ve Sezer, G. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları:Uludağ üniversitesi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-23.
  • Johnston, J., McKeown, E., ve McEwen, A. (1999). Choosing primary teaching as a career: The perspectives of males and females in training. Journal of Education for Teaching, 25(1), 55-64. doi: 10.1080/02607479919673
  • Kızıltaş, E., Halmatov, M. ve Sarıçam, H. (2012). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (23), 173 – 189.
  • Mulholland, J. ve Hansen, P. (2003) Men who become primary school teachers: An early portrait. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 31 (3), 213-224. doi: 10.1080/0955236032000149355
  • Öngen, B. ve Aytaç, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi. Sosyoloji Konferansları, 48, 1-18
  • Özbek, R., Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). Öğretmen adaylarinin öğretmenlik mesleğine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, IX (2), 221- 232.
  • Özyurt, B.E. (2014). Cinsiyet. (Y. Kuzgun ve D. Deryakulu Ed.). Eğitimde Bireysel Farklılıklar, Ankara: Nobel.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19, 829-846.
  • Santrock, J.W. (2012). Yaşam boyu gelişim. (G. Yüksel Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Smedley, S. (2007). Learning to be a primary school teacher: reading one man’s story. Gender and Education, 19(3), 369-385.
  • Terzi, A. ve Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (52), 593-614.
  • Trawick-Smith, J. (2014). Erken çocukluk döneminde gelişim:Çok Kültürlü Bir Bakış Açısı. (B. Akman Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Ünsal, S., ve Bağçeci, B. (2016). Öğretmenlerin mesleki imajlarina ilişkin görüşleri ve mesleki imaja etki eden faktörler. Journal of Human Sciences, 13(3), 3905-3926. doi:10.14687/jhs.v13i3.3908
  • Üstün, E., Erkan, S. ve Akman, B. (2004). Türkiye'de okulöncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (10), 129-136.
  • Woolfolk-Hoy, A. (2010). Eğitim psikolojisi. (D. Özen Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Yalçın, F., Yalçın, M. ve Macun, B. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimde öğretmen cinsiyeti ile ilgili görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (24), 693-710.
  • Zencirkıran, M. (2016). Sosyoloji. Bursa: Dora.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Sema Öngören 0000-0002-6034-1400

Publication Date June 30, 2019
Acceptance Date June 11, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 11 Issue: 18

Cite

APA Öngören, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Toplumsal Cinsiyet Algılarına Göre Okul Öncesi Öğretmenliğine İlişkin Görüşleri. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1773-1796. https://doi.org/10.26466/opus.516102