Bu araştırmanın amacı, ergenlerin kişilerarası problem çözme becerileri,
empatik eğilimleri ve sahip oldukları değerler arasındaki yordayıcı ilişkiyi
ortaya koymak ve bu ilişkiden hareketle oluşturulan yapısal eşitlik modeli test
etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında
İstanbul il merkezinde çeşitli liselerde öğrenim görmekte olan 323 kız ve 251
erkek olmak üzere toplam 574 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubu
tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiştir.
Araştırmada öğrencilerin problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla
“Kişilerarası Problem Çözme Envanteri”, empatik eğilimlerini belirlemek için
“KA-S_ Çocuk ve Ergenler için Empatik Eğilim Ölçeği”, insani değerlerini
belirlemek amacıyla da “İnsani Değerler Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu”
kullanılmıştır. Ölçüm araçlarının uygulanması sonucu elde edilen verilerin
analizi için “Yapısal Eşitlik Modeli” ne göre AMOS 16 Programı kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen istatistiksel bulguların anlamlılığı .001 düzeyinde
sınanmıştır. Ergenlerin kişileraraesı problem çözme becerisi ile sahip oldukları
değerler arasında pozitif yönlü doğrusal bir ilişki olduğunu göstermektedir.
Diğer bir ifadeyle ergenlerin sahip olduğu değerler artarsa kişilerarası
ilişkilerde de artış olacaktır.
The aim of the study is to present the predictor
interrelation problem solving skills of the teenagers and the emphatetic
tendency amongst the values they have and to test the model by means of this
relation. The study group of the research consists of 574 students 323 of whom
are girls and 251 of whom are boys attending different high-schools in central
İstanbul throughout 2016-2017 academic year. The study group of the research
has been chosen by random sampling method. In the study, in order to measvie
the students ability of problem solving “Interrations Problem Solving Invantery”, to identify their
emphatetic tendency “KA-S_ Emphatetic Tendency Scale For The Kids And Adults”,
to identify their humanitarian values “The Humanitarian Values Scale” and
“Personal Data Form” has been used. To
analyze the data as a result of the application of the measurement tools
according to the “Structural Equality Model Amos 16 Programme has been used.
The logic of the data abtained as a result of the statistical findings has been
studied at the level of .001. According to the result of the study, the
relationship between the interrelation problem solving skills and the
emphatetic tendency of the teenagers has been found statistically meaningful.
In terms of this, it can be said that the more the emphatetic tendency of the
teenagers increases the more the interrelation problem solving skills increase
.It has been found that there is a linear and positive relationship between the
emphatetic tendency and values of the teenagers. In order words, if the values
the teenagers have increase, there will be an increase in the interrelation,as
well.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |