The purpose of this study is to reveal the
perceptions of today’s children surrounding play. A phenomenological method was
used in the research, designed qualitatively for the purpose of revealing preschool-aged
children’s perceptions of play in their pictures. A total of 97 children being
educated in two different preschools in the fall term of the 2018-2019 academic
year participated in the study. Purposeful sampling was used in the creation of
the working group. before beginning the application to collect data, the
children who participated in the sampling were chatted with and their teachers
were discussed. The picture drawings were later specified by providing the
directive “Let’s draw our favorite type of play.” The acquired data were
analyzed with the interpretive content analysis method, a qualitative analysis.
When the results of the research were studied, it was determined that children
aged 36-48 and 49-60 months preferred inside spaces as a play space in their
pictures while children aged 61-72 months much preferred outside spaces; that
the children aged 36-48 more often drew the genders of the people in their play
as female while the children aged 49-60 and 61-72 months more often drew their
genders as male; that the children aged 36-48, 49-60, and 61-72 months most
often chose the spaces where they played their play in their pictures as homes;
that the children aged 36-48 months most included technological tools in their
pictures; and that the children aged 36-48, 49-60, and 61-72 months most
included their friends as playmates in their pictures.
Bu araştırmanın amacı günümüzde çocukların oyun
algılarının ortaya koymaktır. Okul öncesi dönem çocuklarının resimlerinde oyun
algılarının ortaya çıkarılması amacıyla nitel olarak desenlenen araştırmada
olgubilim modeli kullanılmıştır. Araştırmaya 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz
döneminde iki farklı anaokulunda eğitim gören 97 çocuk katılmıştır. Çalışma
grubunun oluşturulmasında amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Verileri toplamak
amacı ile uygulamaya başlamadan önce örnekleme katılan çocuklarla sohbet
edilerek öğretmenleri hakkında konuşulmuştur. Daha sonra “En sevdiğimiz
oyunumuzu çizelim.” yönergesi verilerek resim çizmeleri belirtilmiştir. Elde
edilen veriler nitel analiz yöntemlerinden yorumlayıcı içerik analizi yöntemi
ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde araştırmaya katılan
36-48 ve 49-60 aylık çocukların resimlerinde oyun mekânı olarak iç mekân, 61-72
aylık çocukların ise daha çok dış mekânı tercih ettikleri; 36-48 aylık çocukların
oyunlarında yer alan kişilerin cinsiyetlerini daha çok kız, 49-60 ve 61-72
aylık çocukların yer alan kişilerin cinsiyetlerini daha çok erkek olarak
çizdikleri; 36-48, 49-60 ve 61-72 aylık çocukların resimlerinde oyunlarını
oynadıkları mekânları en çok ev olarak tercih ettikleri; 36-48 aylık çocukların
resimlerinde en çok teknolojik araçlara; 49-60 aylık çocukların resimlerinde en
çok doğa ile ilgili nesnelere; 61-72 aylık çocukların resimlerinde oyunlarını
en çok doğa ile ilgili nesnelere yer verdikleri ve 36-48, 49-60 ve 61-72 aylık
çocukların resimlerinde en fazla oyun arkadaşı olarak arkadaşlarına yer
verdikleri saptanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |