In-service training is seen as necessary in order to
catch the age and to increase professional development. In-service training
enables employees to perform their duties effectively and efficiently, and to
update their training, knowledge and skills. This study aims to determine the
effectiveness of the in-service training organized for branch teachers in
secondary schools and their opinions on these trainings. In this study,
qualitative research method and phenomenology research were used. Semi-structured
interview technique was used as data collection tool in the study. The data
were obtained by interviewing 12 branch teachers. Branch teachers were selected
from Zonguldak, Batman, Düzce and Hakkari. According to the findings of the
study, it was determined that teachers' in-service training activities were
necessary, only when the service was given training, the people who gave it and
the methods and techniques used when giving the training. All of the teachers
who participated in the study stated that they attended at least one in-service
training seminar. In the study, teachers also stated that innovations should be
carried out to ensure a high level of benefit from in-service training. In
accordance with the findings of the study, it is recommended that in-service
trainings should be structured taking into consideration the needs of teachers
and the time of the training.
Hizmet içi eğitim
günümüzde çağı yakalayabilmek ve mesleki gelişimi artırabilmek için gerekli
görülmektedir. Çalışanların görevini etkili ve verimli bir şekilde yerine
getirebilmesi, eğitim, bilgi ve becerilerinin güncellemesi hizmet içi eğitim
sayesinde olmaktadır. Bu araştırma, ortaokullarda görevli branş öğretmenlerine
yönelik olarak düzenlenen hizmet içi eğitim faaliyetlerinin etkililiğini ve
öğretmenlerin bu faaliyetlere ilişkin görüşlerinin belirlenmesini
amaçlamaktadır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden olgubilim kullanılmıştır. Veri toplama
yöntemi olarak yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. 12 branş
öğretmeni ile görüşme yapılarak veriler elde edilmiştir. Branş öğretmenleri
Zonguldak, Batman, Düzce ve Hakkari’den seçilmiştir. Araştırmanın bulgularına
göre, öğretmenlerin hizmet içi eğitim etkinliklerinin gerekli olduğunu, yalnız
hizmet eğitimin verildiği zaman, veren kişiler ve verilirken kullanılan yöntem
ve teknikler konusunda olumsuz tutuma sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin tamamı en
az bir hizmet içi eğitim seminerine katıldıklarını belirtmişlerdir.
Öğretmenler, yapılan hizmet içi eğitimlerden üst düzeyde bir yarar
sağlanabilmesi için yeniliklere gidilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Araştırmada
yer alan bulgular ışığında, hizmet içi eğitimlerin öğretmenlerin ihtiyacına ve
eğitimin verileceği zamana dikkat edilerek yapılandırılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |