This study is basically about
the values of university youth. Along with the rapid sociological changes, it
is obvious that the youth is one of the fore-coming social layers which has
been affected by the developments being lived with in all components of the
society especially following the years of the 2000’s. Therefore, the question
“What direction do the affairs of the youth evolve?” is a big concern both
among the individual sand the society groups; especially this question is an
important issue that keep busy some leading social actors of the society such
as politicians, educational institutions, religious organization sand the
family members. At this point, there is an obvious need for critical thinking
and scientific studies which will support basic perceptions and observations.
This research study is inspired by the study named “The Values of University
Youth” which was implemented by Topçuoğlu in 1999. After 20 years, in this
study, which aims to understand today’s university youth’s attitude level
towards values in relation with different variables, the assessment instruments
were taken from the cited research study so as to ensure reliable comparison
and reach correct conclusion. The data, which is derivedfrom 927 participants
who are studying at public corprivate universities, is used to make deduction.
The 7 factor groups that have been reached at the end of the analysis and the
other variables were evaluated and compared to the findings that was gathered
in former study. One of the most striking findings which helped to see the
change safter 20 years is that byusing Schwart’s Human Value
Questionnaire(1992) the positive correlative relation between distinctive
individüalist group sandspiritual groups is identified. In an other word,
theyouthgiveimportancetothematerialvalueslikeimageorbeingambitious on one side
while they have a religious tendency on the other side. However, this was just
opposite 20 years ago with a negative and opposite correlative relation. Along
with other findings, this research study reminds that replicated studies can be
particularly effective in highlight in gthesociological changes and
transformation while it was trying to understand the values of university
youth.
Bu çalışma temel olarak
üniversite gençliğinin değerlerini konu etmektedir. Özellikle 2000’li yıllar
sonrasında toplumun her alanında yaşanan gelişmelerle birlikte toplumsal
değişimin hızı artarken gençliğin bu durumdan etkilenen başlıca kategorilerden
birisi olduğu açıktır. Öyle ki, “gençliğin nereye gitmekte olduğu” hem gündelik
ilişkilerde hem de toplumsal düzeyde, toplumun başat kurumlarının;siyasetin,
eğitimin, dinin ve ailenin özellikle dert edindiği önemli bir tartışma
alanıdır.Bu noktada yorum ya da eleştiriye temel izlenimleri ve çıkarımları
destekleyecek bilimsel çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmanın esin
kaynağı ise 1999 yılında gerçekleştirilen “Üniversite Gençliğinin Değerleri”
(Topçuoğlu, 1999) isimli araştırmadır. Geçen 20 yılın ardından, bugün
üniversite gençliğinin değer konusundaki tutum düzeyleri ve bunun farklı
değişkenlerle ilişkisini anlamaya çalışan bu çalışmada kıyasa tabi tutulan ana
unsurlar, değişim konusunda çıkarım yapılabilmesi adına, ismi geçen çalışmada
kullanılan ölçme araçları çerçevesinde ele alınmıştır. Çalışmada devlet ve vakıf
üniversitesinde öğrenim gören 927 katılımcıdan elde edilen veriler
doğrultusunda bazı sonuçlara ulaşılmıştır.Analizler sonucu ayrımlaşan faktör
grupları ve diğer değişkenler değerlendirilerek, esin çalışmasındaki bulgularla
kıyaslanmıştır. 20 yıldaki değişimi görebilmeye yardımcı en çarpıcı bulgulardan
birisi ise her iki araştırmada da kullanılan Schwartz’ın(1992) değer
yönelimleri ölçeği üzerinden bu çalışmada ayrışan faktör gruplarından bireyci ve
maddeci değerler ile manevi değerler arasındaki olumlu yöndeki korelasyon
ilişkisidir. Bu durumda gençlik bir taraftan dünyevi sayılabilecek değerleri,
imajı ve hırslı olmayı önemserken diğer taraftan manevi ve dini değer
eğilimlidir. Oysa 20 yıl önce bu durum tam tersi olarak, olumsuz yönlü
korelasyon ilişkisi ile anlamlılık kazanmıştı. Diğer bulguları ile birlikte
üniversite gençliğinin değerleri anlamlandırılmaya çalışılırken bu çalışma,
tekrar çalışmaların özellikle sosyolojik değişim ve dönüşümü görebilmeye
yardımcı önemli yönlerinin olduğunu hatırlatmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |