In the present study, we investigated the effects of the preparing the reports of Physical Chemistry Laboratory I course experiments via V-Diagram on the learning of physical chemistry laboratory experiments of 3rd grade prospective chemistry teachers. In the present study, Static Group Comparison Pattern, one of the pre-experimental design was used. 56 prospective chemistry teachers,who are learning Physicochemistry Laboratory I Course, separated randomly as a an experimental group and control group. While the students in the experimental group prepared the experiment reports using V Diagram, the students in the control group prepared the experiment reports in a traditional way. The quantitative data were analized by using descriptive statistical techniques and the success of the students in both groups were matched. The content analysis technique was used for analyzing the qualitative data. According to the results obtained in this study, we can say that the V diagram increases the students' success in learning the physical chemistry laboratory experiments. Based on the findings obtained in this study, in order to make the laboratory studies more efficient and meaningful, the laboratory practices based on the contemporary teaching approaches in which the student takes more responsibility and active in learning should be used by going beyond the laboratory practices based on traditional teaching approaches. Based on the findings obtained in this study, we can say that V diagrams have the potential to make laboratory studies more effective and meaningful and to contribute to students' learning.
Bu çalışmada, 3. sınıf kimya öğretmeni adaylarının Fizikokimya Laboratuvarı I dersi deneylerinin raporlarını V-Diyagramı kullanarak hazırlamalarının Fizikokimya Laboratuvarı I dersi deneyleriniöğrenmelerine etkisi araştırılmıştır.Bu çalışmada deney öncesi desenlerden durağan grup karşılaştırması (denkleştirilmemiş gruplarda sontest) deseni kullanılmıştır Fizikokimya Laboratuarı I dersini alan 56 öğrenci rastgele atamayla deney grubu ve kontrol grubu olarak iki gruba ayrılmıştır. Deney grubundaki öğrenciler deney raporlarını V Diyagramı kullanarak hazırlarken, kontrol grubundaki öğrenciler deney raporlarını alışageldikleri, klasik biçimde hazırlamışlardır. Elde edilen nicel veriler betimsel istatistik teknikleri ile analiz edilerek iki öğrenci grubunun başarısı karşılaştırılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen sonuçlara göre V Diyagramının öğrencilerin fizikokimya laboratuvar deneylerini öğrenme başarısını arttırdığını söyleyebiliriz. Bu çalışmada elde edilen bulgulara dayalı olarak laboratuvar çalışmalarını daha verimli ve anlamlı kılmak amacıyla, geleneksel öğretim yaklaşımlarının esas alındığı laboratuvar uygulamalarının dışına çıkılarak öğrancinin öğrenmede daha çok sorumluluk aldığı ve aktif olduğu çağdaş öğretim yaklaşımlarının esas alındığı laboratuvar uygulamaları kullanılmalıdır. Bu çalışmada elde edilen bulgulara dayalı olarak V diyagramlarının laboratuvar çalışmalarını daha etkin ve anlamlı kılma ve öğrencilerin öğrenmelerine katkıda bulunma potansiyeline sahip olduğunu söyleyebiliriz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | August 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |