It is important that teacher candidates gain professional skills and feel
ready for their fields during their undergraduate education before they start
teaching profession, because they have high self-efficacy beliefs that they
will make effective teaching. In this context, it is only possible to find out
whether teacher education programs provide teacher candidates with the skills
related to the profession or whether the candidates have competencies related
to teaching profession. In this direction, the aim of this study is to examine
the teacher candidates' readiness levels for the profession. In the research in
order to determine teacher candidates’ readiness for teaching profession
"Readiness Scale for Teaching Profession" developed by Yıldırım ve
Köklükaya (2017) was used. In the
research, survey model which is one of the quantitative research methods was
used. The study was conducted, in the 2018-2019 academic year at Nevşehir Hacı
Bektaş Veli University Faculty of Education with a total of 208 students, 122
women and 86 men. In the analysis of the data, t test and ANOVA test were used.
As a result of the research, it was determined that the teacher candidates'
readiness levels for teaching profession were low.
Öğretmenlik mesleğine başlamadan önce öğretmen adaylarının lisans
eğitimleri süresince alanlarına yönelik mesleki becerileri kazanıp kendilerini
hazır hissetmeleri, onların etkili bir öğretim yapacaklarına dair öz yeterlik
inançlarının yüksek olması açısından önemlidir. Bu bağlamda öğretmen eğitimi
programlarının öğretmen adaylarına mesleğe yönelik becerileri kazandırıp
kazandırmadığı ya da adayların öğretmenlik mesleğine yönelik yeterliklere sahip
olup olmadığı, ancak öğretmen adaylarının hazırbulunuşluklarının ortaya
çıkarılması ile mümkün olmaktadır Bu doğrultuda çalışmada öğretmen adaylarının
mesleğe yönelik hazırbulunuşluk düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluklarını
incelemek amacıyla Yıldırım ve Köklükaya (2017) tarafından geliştirilmiş olan
“Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Hazırbulunuşluk Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
Eğitim Fakültesinde 122’si kadın ve 86’sı da erkek olmak üzere toplamda 208
öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde parametrik testlerden t
testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının
genel olarak öğretmenlik mesleğine yönelik hazırbulunuşluk düzeylerinin düşük
seviyede olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |