Developing skills in
accordance with the requirements of our times and the level of development of
the student requires some educational approaches and models to be considered.
Some of these approaches and models are Theory of Multiple Intelligence,
Constructivist Approach, Brain Based Learning, Student Centered Learning and
teaching methods that mind individual differences. In the Turkish Teaching
Curriculum developed within the framework of these approaches and models, it is
decided that reading and writing instruction method will be the Sound-based
Sentence Method. The aim of this study is to determine the success of the
sound-based sentence method in teaching reading and writing in accordance with
the application steps of the method, and to determine the positive and negative
effects of the applications of the method, particularly on the individual
steps. The universe of the study is the primary school teachers who teach
reading and writing using the sound-based sentence method and the sample of the
study is 332 primary school teachers who participated in the study and
performed the teaching of reading and writing using the sound-based sentence
method. Descriptive research model was used with quantitative research method
in the study as well as the data collection tool which was formed to reach the
data. The data collection tool applied to the sample which consists of teachers
who used the sound-based sentence method to teach reading and writing is
composed of two parts. The first part includes the characteristics and
occupational knowledge of the teachers while the second part includes the
evaluation of the process and the positive and negative aspects in accordance
with the stages of the voice based sentence method applied in teaching. Results were obtained by analyzing the data
collected with the data collection tool with statistical programs and
comparatively interpreting the results of the process.
Çağın gereklerine ve
öğrencinin gelişim düzeyine uygun bu becerilerin geliştirilmesi; bazı eğitim
yaklaşım ve modellerinin göz önünde bulundurulmasını gerektirmektedir. Bunlar:
Çoklu Zekâ, Yapılandırmacı Yaklaşım, Beyin Temelli Öğrenme, Öğrenci Merkezli
Öğrenme, Bireysel Farklılıklara Duyarlı Öğretim gibi yaklaşım ve modellerdir.
Bu yaklaşım ve modeller çerçevesinde geliştirilen Türkçe Öğretim Programı’nda
ilk okuma - yazma öğretiminin yöntem olarak Ses Temelli Cümle Yöntemi ile
yürütülmesi ön görülmüştür. Bu Çalışmanın amacı; ses temelli cümle yönteminin, ilk okuma ve yazma
öğretimindeki başarısını, yöntemin uygulama basamakları doğrultusunda
belirlemek, genel olarak uygulama ve özel olarak da yöntemin uygulama
basamaklarında, yönteme bağlı olumlu ve olumsuz yönleri tespit etmektir.
Çalışmanın evreni, ilk okuma ve yazma öğretimini ses temelli cümle yöntemi ile
yürüten sınıf öğretmenleri, örneklemi ise çalışmaya katılan ve ilk okuma ve
yazma öğretimini ses temelli cümle yöntemi ile gerçekleştiren 332 sınıf
öğretmenidir. Nicel araştırma yöntemi ile betimsel araştırma modeli kullanılan
çalışmada, verilere ulaşmak için araştırmacı tarafından oluşturulan veri
toplama aracı kullanılmıştır. Öğretimi
ses temelli cümle yöntemi ile gerçekleştiren öğretmenlerden oluşan örnekleme
uygulanan veri toplama aracı; öğretmenlerin kişisel özellik ve mesleki
bilgilerinin yer aldığı birinci bölüm ve öğretimde uygulanan ses temelli cümle
yönteminin aşamaları doğrultusunda süreç ve olumlu-olumsuzluklar ile birlikte
değerlendirilen ikinci bölümden oluşmaktadır. Veri toplama aracı ile edinilen
veriler, istatistik programları ile analiz edilmiş ve bulgular karşılaştırmalı
olarak yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |