In this study, theoretical and
practical discussions about student movements, considering the public sphere in
Turkey is to analyze the public domain with a different plot. Student movements
in the 60s and 80s were taken into the center and evaluated within the
framework of public sphere discussions. The historical background of the
concept and the basic theoretical approaches are handled through the
theoretical framework of Habermas, Arendt and Sennett and Negt, Kluge's theoretical contribution to the discussions,
together with the views of liberal thinkers such as Locke, Mill, Rawls, Hayek,
without breaking the tradition. The student movements in the years mentioned
here have been evaluated within the framework of the “opposing public sphere”
approach, which has been formulated as more critical and oppositional. The subject is historically
linked to student movements in the 90s. The information obtained shows that 68
generations have very different and effective dynamics in social, political and
cultural aspects compared to subsequent student movements. However, beyond evaluating these youth
movements with sharp comparisons, it is important to make sense of their own
areas of interaction in terms of revealing the historical connections of these
movements to their present potential.
Bu çalışmada Türkiye’de kamusal
alan konusundaki teorik ve pratik tartışmalar göz önünde bulundurularak öğrenci
hareketleri farklı bir kamusal alan kurgusu ile analiz edilmeye çalışılmıştır. 60’lı ve 80’li yıllardaki öğrenci
hareketleri merkeze alınarak kamusal alan tartışmaları çerçevesinde
değerlendirilmiştir. Kavramla ilgili tarihsel arka plan ve temel teorik
yaklaşımlar, geleneği bozmadan Locke, Mill, Rawls, Hayek gibi liberal
düşünürlerin görüşleri ile birlikte Habermas, Arendt ve Sennett’in kuramsal çerçevesi
ve Negt, Kluge’nin tartışmalara teorik katkısı üzerinden ele alınmıştır. Burada
bahsedilen yıllardaki öğrenci hareketleri, daha eleştirel ve muhalif olarak
formüle edilmiş olan “karşıt kamusal alan” yaklaşımı çerçevesinde
değerlendirilmiş, tarihsellik göz önünde bulundurularak doksanlı yıllardaki
öğrenci hareketlrine temel noktalar açısından değinilmiştir. Elde edilen
bilgiler ve yapılmış çalışma bulguları 68 kuşağının sonraki öğrenci
hareketlerine kıyasla toplumsal, siyasal ve kültürel açıdan çok daha farklı ve
etkili dinamiklere sahip olduğunu göstermektedir. Ancak söz konusu
gençlik hareketlerini keskin kıyaslarla değerlendirmenin ötesinde, kendi
etkileşim alanlarını anlamlandırmak, bu hareketlerin mevcut potansiyellerinin
tarihsel açıdan günümüze uzanan bağlantılarını açığa çıkarması bakımından önem
taşır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |