Today, in addition to
information and communication, marketing strategies that provide interpersonal
interaction have taken an important role in technology. In this study, the
effectiveness of interactive advertising as a digital marketing strategy was
investigated. In this study, the effectiveness levels of interactive, pre-roll
and skip pre-roll ads were measured and compared. For the experiment, 90
students educated at a public university and easily determined by sampling
method were reached. Before the experiment, students were divided into three
groups and different types of advertising were prepared for each group.
30-person experiment, Control 1 and Control 2 groups were selected. 20 selected
ads were tracked for groups for 7 days and then the survey was applied again.
Differences between pre-test and post-test results were analyzed. According to
the results of the study, the type of advertising, in which the user's
emotional and cognitive interest, attitude towards the brand and purchasing
intentions increased the most, was found to be interactive advertisement. Based
on this result, it can be said that interactive advertising as a digital
marketing strategy will be more effective than other types of advertising.
Günümüzde enformasyon ve
haberleşmenin yanı sıra kişiler arası etkileşimi sağlayan pazarlama
stratejileri de teknolojiden önemli bir pay almıştır. Bu çalışmada dijital
pazarlama stratejisi olarak etkileşimli reklamın etkinliği araştırılmıştır. Bu
çerçevede deney olarak tasarlanan çalışmada etkileşimli, pre-roll ve skip
pre-roll reklamların etkinlik düzeyleri ölçülerek kıyaslanmıştır. Deney için
bir kamu üniversitesinde eğitim görmekte olan ve kolayda örnekleme yöntemi ile
belirlenen 90 öğrenciye ulaşılmıştır. Deney öncesinde anket uygulanan
öğrenciler üç gruba ayrılmış ve her bir gruba farklı reklam türü
hazırlanmıştır. 30’ar kişilik deney, kontol 1 ve kontrol 2 gruplarına 7 gün
boyunca grupları için seçilen 20’şer reklam izletilmiş ve deneyin ardından
tekrar anket uygulanmıştır. Ön test ve son test sonuçları arasındaki farklar
analiz edilmiştir Çalışmanın sonuçlarına göre; kullanıcıların duygusal ve bilişsel
ilgileniminin, markaya yönelik tutum ve satın alma niyetinin en çok artış
gösterdiği reklam türü etkileşimli reklam olarak bulunmuştur. Bu sonuçtan
hareketle dijital pazarlama stratejisi olarak etkileşimli reklamın diğer reklam
türlerine göre daha etkili olacağı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Acceptance Date | August 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 18. UİK Özel Sayısı |