In this study, the relationship between early period
in compatible schemas and emotion regulation methods of secondary school students
studying in Burdur was revealed and it was determined whether there was a
significant difference according to some variables. The study group consisted
of 1629 students in the center of Burdur in 2017-2018 academic year. The data
of the study were “Early Maladaptive Schema Questionnaires Set for Children and
Adolescents between the ages of 10-16” and “The Regulation of Emotions Questionnaire”.
Independent- Samples t test, OneWay ANOVA, Pearson moments correlation, linear regression
analysis were used for data analysis. According to research results it’s seen that
there are more maladaptive schemas among male students. Gender based general
scale points in emotion regulation methods shows significant differences.
Maladaptive schemas differ based on the educational level of parents and as the
education level rises, the presence of maladaptive schemas decreases. When the relation
between early maladaptive schemas and emotion regulation methods is studied, a
relation is found at middle and lower level and the direction of the relations how
edvariance to the lowerlevels. Maladaptive schemas' predictive level of emotion
regulation is studied and it’s seen that ''Impaired Autonomy and Performance''
and ''Other Directedness'' schema field explains 33% of the variance and
''Disconnection and, Rejection'' schema field explains 21% of the variance.
Bu araştırmada Burdur ilinde öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin erken
dönem uyumsuz şemaları ile duygu düzenleme yöntemleri arasındaki ilişkiyi
ortaya çıkarılmış ve öğrencilere ait bazı değişkenlere göre anlamlı düzeyde
farklılaşmanın olup olmadığını belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu,
2017-2018 öğretim yılında Burdur merkezinde öğrenim gören 1629 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, “10-16 Yaş Çocuk ve Ergenler İçin Erken
Dönem Uyumsuz Şema Ölçekler Takımı (ÇEŞÖT)” ve “Ergenler İçin Duygu Düzenleme
Ölçeği (EİDDÖ)” ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Bağımsız Örneklem T
Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu,
Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre erkek
öğrencilerde uyumsuz şemaların daha fazla olduğu görülmüştür. Duygu düzenleme yöntemlerinin
cinsiyete göre alt boyutlarda anlamlı düzeyde faklılık olduğu görülmüştür.
Öğrencilerin erken dönem uyumsuz şemaları anne ve baba eğitim düzeyine göre
eğitim seviyesi yükseldikçe uyum bozucu şemaların varlığı azalmaktadır. Erken
dönem uyumsuz şemalar ile duygu düzenleme yöntemleri arasında orta ya da düşük
düzeyde ilişki bulunmuş ve ilişkinin yönü alt boyutlara göre değişiklik
göstermiştir. Ayrıca uyumsuz şemaların duygu düzenleme yöntemlerini yordama
düzeyi incelenmiş ve “Zedelenmiş Özerklik ve Performans” şema alanı ve
“Başkalarına Yönelimlilik” şema alanının varyansın %33’ünü açıkladığı,
“Kopukluk ve Reddedilmişlik” şema alanının ise varyansın %21’ini açıkladığı
görülmüştür. Ayrıca işlevsel olmayan duygu düzenleme yöntemlerinin farklı
uyumsuz şemaları yordadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |