This study was conducted to investigate the effect of emotional
intelligence on psychosocial symptoms due to hospitalization in children as a correlational relational screening model. The
study was carried out with 99 children aged 11-12 years who were in public
hospital at Zonguldak between January-April 2019. “Personal Information Form”,
“Psychosocial Symptom Diagnosis Scale for Inpatient Children” and “Trait
Emotional Intelligence Questionnaire–Adolescent Short Form Adaptation” were
used. 42,4% of the children were female and %57,6 were male. 31,3% of the
children had complaints for five days, all of them were hospitalized for an
acute reason, 41,4% were on the third day of hospitalization. The emotional
intelligence levels of the children were moderate and the psychosocial symptoms
were low. Psychosocial symptoms such as anxiety, regression, hopelessness and
communication weakness were found to be decreased as the emotional intelligence
level of the children increased. It has been determined that the
probability of psychosocial symptoms decreases as the time of onset of
complaints increases, and the probability of psychosocial symptoms increases as
the hospitalization day increases.
Bu çalışma, çocuklarda duygusal zekânın hastanede
yatmaya bağlı psikososyal semptomlar üzerindeki etkisini incelemek amacıyla korelasyonel
ilişkisel tarama modeli niteliğinde yapılmıştır. Araştırma, Zonguldak ilinde
bir devlet hastanesinde Ocak-Nisan 2019 arasında çocuk servisinde yatan 11-12
yaşındaki 99 çocuk ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Hastanede Yatan Çocuklar için Psikososyal
Semptomları Tanılama Ölçeği” ve “Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği- Adölesan Kısa
Formu” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde istatistiksel analizler
kullanılmıştır. Çocukların %42,4’si ve %57,6’sı erkekti. Çocukların %31,3’ünün
beş gündür şikayetlerinin olduğu, tamamının akut bir nedenle hastaneye yattığı,
%41,4’ünün yatışının üçünü günü olduğu tespit edilmiştir. Çocukların duygusal
zekâ düzeylerinin orta düzeyde olduğu, hastaneye yatmaya bağlı psikososyal
semptomlarının az olduğu tespit edilmiştir. Çocukların duygusal zekâ düzeyi
arttıkça hastane ile ilgili anksiyete, regresyon umutsuzluk ve iletişim
güçsüzlüğü gibi psikososyal semptomların görülme olasılığının azaldığı tespit
edilmiştir. Şikayetlerin başlama zamanı arttıkça psikososyal semptomların
görülme olasılığının da azaldığı, hastanede yatış günü uzadıkça psikososyal semptomların
görülme olasılığının da arttığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |