Globalization transforms
everything within notional values and national education as well.
Multiculturalist or multicultural and multi-ethnicity approaches also give
effects on national education and politics in the context of globalization.
This flow like as ethnic-based national politics brings to light of social
conflict among national society and the others. Especially 2005 riots of France
and long lasting Kurdish society and recent Syrian migration of Turkey force
them to be subject of the problem that has strong arguments on national systems
within identity and integration through education. This article tries to
determine etymological changes of nationalism and its effect on national
education debate through the eyes of Entre Les Murs (2008) and On the Way to
School (2008) and its national directors. Both of films have non-ideological
perspective and search for humanitarian values of nationalists and the others.
Both of films criticize the nationalism as a sub-term of modernism instead of
feudalism. Lack of cultural equality and civilisation and technical
infrastructure of education system in France and Turkey cannot transform the
whole society to be gathered under the co-nationalism umbrella. It causes
greying of personal, humanitarian effects of two idealist and hero teachers on
their student in the films. All this kind of mis-opportunities of French and
Turkish modernisation for their whole society means populist politics continue
to shape the education but partially.
France French Education System Turkish Education System Cinema French Cinema National Education
Küreselleşme sürecinde ulusun inşa ettiği tüm değerler birer tartışma
konusudur. Ulusal eğitim de bu tartışmanın bir boyutunu oluşturmaktadır. Çok
kültürlülük/kültürcülük, çok kimliklilik gibi alt başlıklarla sahip bir kavram
olarak küreselleşme milli eğitim anlayışının değişmesinde oldukça önemli bir
etkiye sahiptir. Bu gelişmeler katı etnik-ulusalcı yaklaşımlar sergileyen kimi
ülkelerde önemli çatışmaların da konusunu oluşturmaktadır. Özellikle 2005 Paris
İsyanlarında Fransa’nın içine girdiği ulusal eğitim tartışması günümüzde de
geçerliğini tüm canlılığıyla korumaktadır. Türkiye de hakeza Kürt toplumu ve
son zamanlardaki Suriyeli göçmenlerle benzer bir tartışmanın öznesi
konumundadır. Bu makale sinemanın aracılığında küreselleşme sürecindeki ulusal
eğitim olgusuna yönelik nasıl bir söylem geliştirildiğine Türk ve Fransız
yönetmenlerin gözünden bakmaktadır. Karşılaştırmalı söylem analizi yöntemini
kullanan bu makale, örneklem olarak Fransa’dan Entre Les Murs (Duvarlar
Arasında, 2008, Laurent Cantet) ile Türkiye’den İki Dil Bir Bavul (2008, On the
Way to School, Özgür Dogan, Orhan Eskiköy) filmlerini konu ve senaryo
bakımından ulus söyleminin tarihsel gelişimini dikkate alarak karşılaştırmalı
olarak incelemiştir. Her iki filmin ideolojik bir tutum sergilemek yerine
sürece insani ve kültürel olarak yaklaştığı tespit edilmiştir. Her iki filmde
de ulus kavramının türevleri olarak ulusal kimlik ve ulusal eğitim, modernleşme
sürecinin bir parçası olarak tanımlanmış; Fransız ve Türk eğitim sisteminin
kültürel türdeşlik ve medenileşme sağlamadan ve teknik altyapı zeminini
oluşturmadan popülist politik yaklaşımlar sergileyerek ötekileri
uluslaştırmanın bir parçası yapmaya çalıştığı değerlendirmesinde bulunulmuştur.
Her iki filmde de birer idealist öğretmen öne çıkarılmış ötekileştirmeden
bağımsız milli olarak değil insan olarak hareket eden varlıklar olarak
resmedilse de büyük resmin içinde görünür olamadıkları yönünde değerlendirmede
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | October 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |