The aim of this study is to determine the problems
of social work students and their help seeking behaviors. The questionnaire
form prepared by the researchers was used as data collection tool in the study
which was designed according to the quantitative research design. Within the
scope of the research, 205 students who have been studying at Selcuk University
Faculty of Health Sciences Department of Social Work were reached. As a result
of the study, it was concluded that social work students had the most problems
related to the future anxiety. Although social work students generally try to
solve the problems they face, it is seen that they apply to professional help
resources in case of health problems. It has been concluded that the students
studying in social work department, which is defined as a professional help
profession, have no prejudices against receiving professional help and have
access to professional help resources partially. Social work students stated
that social work education has raised awareness about the problems and raise
awareness about the sources of help. In relation to the research results it is
emphasized that psychological
counseling and guidance units in the universities should be expanded and
students should be made aware of the various problem areas and sources of professional
help.
Bu araştırma sosyal hizmet öğrencilerinin
yaşadıkları sorunları ve yardım arama davranışlarını belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Nicel araştırma desenine göre tasarlanan araştırmada veri toplama
aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu kullanılmıştır.
Araştırma kapsamında Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal
Hizmet Bölümü’nde eğitimine devam eden 205 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırma
sonucunda sosyal hizmet öğrencilerinin en çok gelecek kaygısıyla ilgili
sorunlar yaşadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal hizmet öğrencileri
karşılaştıkları sorunları genellikle kendileri çözmeye çalışmakla beraber,
sağlık sorunları söz konusu olduğunda profesyonel yardım kaynaklarına
başvurduğu görülmüştür. Profesyonel bir yardım mesleği olarak tanımlanan sosyal
hizmet bölümünde eğitim gören öğrencilerin profesyonel yardım almaya karşı
önyargıları olmadığı ve profesyonel yardım kaynaklarına kısmen ulaşabildikleri
sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal hizmet öğrencileri, sosyal hizmet eğitiminin
yaşanılan sorunlara karşı farkındalık kazandırdığını ve yardım kaynakları
konusunda bilinçlendirdiğini belirtmiştir. Araştırma sonuçlarıyla ilişkili
olarak üniversitelerdeki psikolojik danışma ve rehberlik birimlerinin
yaygınlaştırılması, öğrencilerin çeşitli sorun alanları ve profesyonel yardım
kaynaklarıyla ilgili olarak bilinçlendirilmesi ve farkındalık kazanması gerektiği
vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |