Presenteeism (not being on the job actively) is
defined as being at work not fully functioning because of reduced performance
although they are sick and having mental or physical problems. Although the
term of Presenteeism is a phenomenon just introduced regarding to the
performance, productivity, and health at work, it is one of the main issues,
which should be discussed carefully. The
aim of this study is to analyze the effect of presenteeism perception of
teachers working in educational intuitions on their performance and to reveal
whether these actions differ according to some variables. In addition to this, it is aimed to
establish the level and the direction of the relations between the variants of
the study. In accordance with this purpose, a questionnaire has been carried
out on 829 teachers working in the educational intuitions in Mersin and
Kahramanmaraş located in Mediterranean Region of Turkey. Correlation,
regression, Kruskall-Wallis, and Man-Whitney U analysis tests made on the data
acquired from the questionnaire using SPSS programme. According to the result of the study, it has
been determined that; there is a meaningful negative relationship between
presenteeism and employee performance, “completing work” dimension of
presenteeism effects employee performance negatively, there is no meaningful
effect of “avoiding distraction” dimension on employee performance, and
socio-demographic characteristics do not cause a meaningful difference on the
variables of the study.
Presenteeism (işte var olamama) çalışanların hasta
olmalarına, ruhsal ve fiziksel açıdan problem yaşamalarına rağmen iş yerinde
olmaları ve düşük verimlilik seviyesinde çalışmaları şeklinde tanımlanmaktadır.
Presenteeism kavramı, işyerinde performans, verimlilik ve sağlığa ilişkin henüz
ortaya çıkan bir olgu olmasına rağmen örgütlerin dikkatle ele alması gerekli
konuların başında gelmektedir. Bu araştırmanın amacı; eğitim kurumlarında
çalışan öğretmenlerin presenteeism algılarının performanslarına olan etkilerini
analiz etmek ve bu eylemlerin bazı değişkenlere göre farklılık gösterip
göstermediğini ortaya koymaktır. Bununla birlikte bu araştırma değişkenleri
arasındaki ilişkilerin düzeyinin ve yönünün de tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Bu amaçlar doğrultusunda, Akdeniz bölgesinde yer alan Mersin ve Kahramanmaraş
illerinde faaliyet gösteren eğitim kurumlarında görevli 829 öğretmene anket
uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen verilere SPSS paket programı
kullanılarak korelasyon, regresyon, Kruskall-Wallis ve Mann-Whitney U analizi testleri
uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; presenteeism ile işgören performansı
arasında negatif yönde anlamlı ilişkinin varlığı, presenteeismin “işi
tamamlama” boyutunun işgören performansını negatif yönde etkilediği ve “dikkat
dağınıklığından kaçınma” boyutunun ise işgören performansı üzerinde anlamlı bir
etkisinin olmadığı ve sosyo-demografik özelliklerinin araştırma değişkenleri
üzerinde anlamlı bir farklılığa sebebiyet vermediği tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |