Ethics has been one of the most discussed issues in
recent years. Professional ethics is a set of rules and standards that are
created to bring the behaviour and attitudes of the members of a profession to
a moral line in a universal dimension. Acting according to ethical principles
in a profession is important for establishing ethical standards in a society.
It is extremely important for academicians to have ethical values and to
teach ethical principles to their stakeholders. In this study, it was tried to
determine whether the perceptions and attitudes of academicians about ethical
values differ according to demographic variables. The main population for the
study was determined as 112 public universities. 2500 randomly selected
academicians from 9 state universities were tried to be reached. However, the
data obtained from a total of 587 academicians were evaluated. Frequency
analysis, explanatory and confirmatory factor analyzes, correlation analysis,
Kolmogorov-Smirnov test, Mann Whitney-U test and Kruskal-Wallis test were
performed, and the findings were interpreted. According to the results of the
correlation analysis, it is seen that each sub-dimension of the academic
ethical value scale had a positive and significant relationship with each
other; academic ethics values perception and attitudes of academicians who
make up the research sample differ according to demographic variables.
Etik, son yıllarda her alanda tartışılan konuların
başında gelmektedir. Meslek etiği, bir mesleğe üye bireylerin davranış ve
tutumlarını evrensel boyutta ahlaki bir çizgiye kavuşturmak için oluşturulmuş
kurallar ve standartlar bütünüdür. Bir meslekte etik ilkelere göre hareket
edilmesi bir toplumda etik standartların yerleşmesi açısından destekleyicidir.
Akademisyenlerin akademik etik değerlere sahip olmaları ve etik ilkeleri
paydaşlarına kazandırabilmeleri son derece önem taşımaktadır. Bu çalışma
ile akademisyenlerin etik değerlere dair algı ve tutumlarının demografik
değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma için ana kütle 112 devlet üniversitesi olarak belirlenmiştir. 9
devlet üniversitesinden tesadüfi seçilen 2500 akademisyene ulaşılmaya
çalışılmıştır. Ancak toplamda 587 akademisyenden elde edilen veriler
değerlendirmeye alınmıştır. Frekans analizi, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizleri, korelasyon analizi, kolmogorov-smirnov testi, mann whitney-u testi, kruskal-wallis testi yapılmış ve bulgular yorumlanmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonuçlarına göre, akademik etik
değer ölçeğinin her bir alt boyutunun birbirleriyle pozitif yönlü ve anlamlı
ilişkisi olduğu; araştırma örneklemini oluşturan akademisyenlerin akademik etik
değerleri algı ve tutumlarının demografik değişkenlere göre farklılık gösterdiği
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |