Cultures of nations, including their value
judgments, beliefs, and traditions, all of which make up their perception of
life, are different from each other. Therefore each nation has different
expectations from education and from students who are the outputs of this
process. In this respect, it is very important for education both to have
universal qualities and to be national and “specific”. In spite of all
technological developments, course books are still one of the most commonly
used educational tools in the world. Accordingly, the educational tools that
play the biggest part in attaining educational goals are course books. This study is aimed at
determining the place of Orkhon Inscriptions in basic education course books.
Within the scope of the research that was conducted using document review
method, course books such as Turkish language, Life Sciences, Social Sciences,
History, T.R. History of Revolutions and Kemalism and Turkish Language and
Literature published in 2018-2019 academic year by the Ministry of National
Education and various publishers to be taught at primary, secondary and high
school levels were evaluated with regard to their written and visual content
related to Orkhon Inscriptions. At the end of the research that involved a
review of 24 coursebooks, it was determined that primary school course books
include no information or visuals about Orkhon Inscriptions, while secondary
and high school books have a very limited content.
Milletlerin değer yargıları, inançları, gelenek ve görenekleri kısacası
hayatı algılama biçimleri olan kültürleri birbirinden farklıdır. Dolayısıyla
her milletin eğitimden ve süreç sonundaki çıktı durumundaki öğrenciden
beklentileri farklıdır. Bu açıdan eğitimin evrensel nitelikli olması kadar
millî ve “kendine özgü” olması da büyük önem taşımaktadır. Teknolojik
gelişmelere rağmen hâlen dünyada en yangın kullanılan ders araç gereçlerinin
başında ders kitapları gelmektedir. Bu açıdan eğitsel hedeflere ulaşmada
üzerine en fazla görev düşen eğitim araçları ders kitaplarıdır. Bu araştırmanın
amacı temel eğitim ders kitaplarında Orhun Yazıtlarının durumunun tespit
edilmesidir. Doküman incelemesi yöntemiyle yürütülen araştırma kapsamında
2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde Millî Eğitim Bakanlığı ve çeşitli
yayınevleri tarafından ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde kullanılmak üzere
yayınlanmış Türkçe, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Tarih, T.C. İnkılap Tarihi
ve Atatürkçülük ile Türk Dili ve Edebiyatı ders kitapları Orhun Yazıtları ile
ilgili içerik ve görsel açısından değerlendirilmiştir. 24 ders kitabının
incelendiği araştırmanın sonucunda ilkokul ders kitaplarında Orhun Yazıtlarıyla
ilgili herhangi bir bilgi ve görsele yer verilmediği ortaokul ve lise düzeyinde
ise çok sınırlı bir biçimde yer verildiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |