Systematic changes can be seen in basic values
attributed to personal and socioeconomic variables of children in international
comparisons. In this study, basic individual values (power, achievement,
hedonism, stimulation, self-direction, universalism, benevolence,
traditionalism, conformity and security) of high school students were compared
according to the variables of gender, type of school and level of grade. The
research group included totally 294 high school students including 130 female
and 164 males. Basic individual values of the high school students were measured
with Portrait Values Scale. For analyzing the data, t-test and one-way analysis
of variance were used. As result of the analysis, it was determined that
achievement, hedonism, stimulation, self-direction, universalism, benevolence,
traditionalism, conformity and security basic values of the high school
students differed according to gender. Furthermore, power, self-direction and
security basic values of the high school students were noticed to differ
significantly according to the level of grade.
Lastly, achievement, hedonism, stimulation, self-direction,
universalism, benevolence, traditionalism, conformity and security basic values
of the students were found to differ significantly according to the type of
school. To conclude, some basic individual values of the high school have
relationships with gender, type of school and grade level.
Bu çalışmada lise öğrencilerinin temel değerleri
(güç, başarı, hazcılık, uyarılım, öz yönelim, evrenselcilik, iyilikseverlik,
geleneksellik, uyma ve güvenlik) cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi
değişkenlerine göre karşılaştırılmıştır. Araştırma grubu, 130’u kız ve 164’ü
erkek olmak üzere, toplam 294 lise öğrencisinden oluşmuştur. Lise
öğrencilerinin kişisel değerleri Portre Değerler Ölçeği’yle, ölçülmüştür. Elde
edilen verilerin istatistiksel analizinde t-testi ve tek yönlü varyans analizi
kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular: Lise
öğrencilerinin başarı, hazcılık, uyarılım, öz yönelim, evrenselcilik,
iyilikseverlik, geleneksellik, uyma ve güvenlik temel değerleri cinsiyete göre
anlamlı farklılık göstermektedir. Buna ek olarak, lise öğrencilerin güç, öz
yönelim ve güvenlik temel değerleri öğrenim gördükleri sınıf düzeyine göre
anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Son olarak, lise öğrencilerinin
başarı, hazcılık, uyarılım, öz yönelim, evrenselcilik, iyilikseverlik,
geleneksellik, uyma ve güvenlik temel değerleri öğrencilerin öğrenim gördükleri
okul türüne göre anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Sonuç olarak, lise
öğrencilerinin temel değerleri ile cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyi arasında
bir ilişki olduğu görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 14, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |