There are many Ahiska students studying at universities in Turkey.
Determining the psychological status and needs of these students is important
for planning and implementing counseling and guidance services in higher
education. “Life satisfaction” is among the important concepts in this context,
since research findings show the possibility to obtain a number of positive
psychological, social, physical, and academic outputs with an increase in one’s
life satisfaction. In this regard, this study aimed to shed light on possible
interventions on this subject by examining the relationship between life
satisfaction of Ahiska students in Turkey with various demographic variables.
With this purpose, data were collected from 307 students attending at 15
different Turkish state-funded universities. A Personal Information Form and
the Satisfaction With Life Scale (SWL) were used in data collection. First, the
validity and reliability of the SWLS that previously validated on Turkish
university students were examined for Ahiska students attending at Turkish
universities. Results revealed that the SWLS showed a good fit to the original 5
item model for Ahiska students, and has good internal consistency. There was no
significant difference on the SWLS scores in terms of gender, the place of
residence of the family, and the people with whom the students spent time
together, except family members. Ahiska students who started schooling in
Turkey at elementary level scored significantly higher on the SWLS than
students started schooling at middle and high school. Finally, life
satisfaction was not significantly correlated with length of stay in Turkey.
Türkiye’de üniversite öğrenimi gören çok sayıda Ahıskalı öğrenci
bulunmaktadır. Bu öğrencilerin psikolojik durum ve ihtiyaçlarının belirlenmesi,
yükseköğretimde psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanması ve
uygulanması bakımından önem taşımaktadır. Bireyin yaşamına ilişkin algı ve
değerlendirmelerinden oluşan “yaşam doyumu”, bu kapsamda önem taşıyan kavramlar
arasında yer almaktadır, çünkü araştırmalar yaşam doyumunun arttırılması
halinde çok sayıda olumlu psikolojik, sosyal, bedensel ve akademik çıktı elde
etmenin mümkün olduğunu göstermektedir. Bu bakımdan, bu araştırmada:
Türkiye’deki Ahıskalı üniversite öğrencilerinin yaşam doyumlarını çeşitli
demografik değişkenlerle ilişkileri bakımından inceleyerek, bu konudaki olası
müdahale çalışmalarına ışık tutmak amaçlanmıştır. Bu amaçla, Türkiye’de 15 ayrı
devlet üniversitesine öğrenimlerine devam eden 307 öğrenciden veri
toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Yaşam Doyumu Ölçeği’nin (YDÖ) yanı sıra
Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Öncelikle, YDÖ’nün Türkiye’deki Ahıskalı
üniversite öğrencileri için geçerlik ve güvenirliği incelenmiş ve ölçeğin bu
grup için 5 maddelik tek boyutlu orijinal modele iyi uyum verdiği ve iç
tutarlığının iyi olduğu görülmüştür. YDÖ puanlarında cinsiyete, ailenin yaşadığı yere ve aile üyeleri dışında
vakit geçirilen kişilere göre anlamlı bir farklılık olmadığı, ancak, Türkiye’de
eğitime başlama kademesine göre, ilkokulda başlayanlar ile ortaokul-lisede
başlayanlar arasında, ilk grubun lehine anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur.
Son olarak, yaşam doyumu ve Türkiye’de yaşama süresi arasında anlamlı bir
ilişki bulunmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |