Research Article
BibTex RIS Cite

The Examination of the Psychological Commitment of the Students in The Faculty of Sport Sciences to The Football Team That They Support

Year 2020, Volume: 15 Issue: 25, 3800 - 3818, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.623549

Abstract

Although the fans are one of the main sources that keep the clubs alive, it is extremely wrong to ignore this audience and not to conduct research based on scientific methods about them. It will be important for the clubs to understand this community that is attached blindly and does not stop supporting their team. In this study, the aim was to understand the psychological commitment of the Faculty of Sport Sciences students to the team they support and examine this commitment in terms of different variables. The study group of this research consisted of 446 students, 162 of whom were females and 284 were males, who continue their education at Muğla Sıtkı Koçman University the Faculty of Sport Sciences. As data collection tools; the Psychological Commitment to Team (PCT) Scale developed by Mahony et al. (2000) and adapted to Turkish by Eskiler et al. (2011) and the "Personal Information Form" prepared by the researchers to determine the demographic characteristics of the students were used. In the analysis of the obtained data; to determine the socio-demographic characteristics of the participants, frequency and percentage analysis, and to evaluate the psychological commitment of students to their teams according to different variables t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were applied. After one-way analysis of variance(ANOVA), Tukey HSD multiple comparison test was applied to determine from which groups the statistical difference occurred. In statistical analysis and interpretation of the data, p<0.05 significance level was taken into consideration. Taking gender into account, the results of the research showed that male students had higher TPB scores than female ones. In addition, according to the team variable, it was determined that the TPB scores of the students who were fans of Fenerbahçe were significantly higher than the other team fans. According to another result, it was found that the TPB scores of the participants who said that I didn’t buy official products were significantly lower than other fans.

References

  • Alçak, M., Düz, S., Karataş, Ö., Karademir, T., Kurak, K. ve Bayer, R., (2018). Türkiye Futbol Federasyonu 1.Ligindeki taraftarlarının fanatiklik durumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 8-23.
  • Arıkan, A. N. (2000). Farklı branşlardaki spor seyircilerinin sosyo-kültürel profili ve izleyicilik durumları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Aycan, A., Polat, E. ve Uçan, Y., (2009). Takım özdeşleşme düzeyi ile profesyonel futbol müsabakalarına seyirci olarak katılım kararını etkileyen değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4, 169-174.
  • Bozgeyikli, H., Taşğın, Ö., ve Eroğlu, S. (2018). Taraftar psikolojik bağlılık ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 481-497. DOI: 10.26466/opus.481001
  • Bozyiğit, E., ve Doğan, F. (2018). Examination of the psychological commitment to team of the students of Faculty of Sports Sciences. Journal of Human Sciences, 15(4), 2159-2167.
  • Demirel, M., Güven Karahan, B. ve Ünlü, H., (2007). Farklı üniversitelerdeki spor taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-86.
  • Dinç, S. C. ve Demircan, M., (2016). Tribünde güncel tartışma; takıma psikolojik bağlılığın Passolig uygulamasına ilişkin taraftar görüşleri üzerine etkisi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 25-38.
  • Ekici, S., Öntürk, Y., ve Karafil, A. Y. (2016). Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 3885-3894.
  • Eskiler, E., Sarı, İ., ve Soyer, F. (2011). Takıma psikolojik bağlılık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1428-1440.
  • Gençay, S. ve Karaküçük, S. (2006). Üniversite öğrencilerinin spor taraftarlığıyla ilgili davranışları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), 4, 11-22.
  • Giray, C. ve Gültekin Salman, G., (2008). Fenerbahçe taraftarlarının takımlarına yönelik psikolojik bağlılıkları ile saldırganlıkla ilgili tutumları arasındaki ilişkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 147-157.
  • Göksel, A. G., Yıldız, M. Şenel, E. ve Ekici, S. (2019). Futbol taraftarlarının kulüp imajı algısı. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 6(46), 4032-4037.
  • Günay, N. ve Tiryaki, Ş. (2003). Spor taraftarı özdeşleşme ölçeğinin (STÖÖ) geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 14-26.
  • Harolle, M., Trail, G., Rodriguez, A. ve Jordan, J. (2010). Conative loyalty of latino and Non- Latino Professional Baseball fans. Journal of Sport Management, 24, 456-471.
  • Iwasaki, Y. ve Havitz, E.M. (1998). A path analytic model of the relationship between involvement, psychological commitment and loyalty. Journal of Leisure Research, 19(2), 256-280.
  • Kalaycı, S. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. 30. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kazançoğlu, İ. ve Baybars, M. (2016). Lisanslı spor ürünlerinin algılanan değer bileşenlerinin satın alma niyeti ile ilişkisi: Türkiye’nin en büyük üç futbol kulübünün incelenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 17(1), 51-66.
  • Koçer, M. (2012). Futbol derneklerine üye olan taraftarların şiddet ve holiganizm eğilimlerinin belirlenmesi: Kayseri örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Derneği, 32(1), 111-135.
  • Mahony D. F., Madrigal R. ve Howard D. (2000). Using the psychological commitment to team (PCT) scale to segment sport consumers based on loyalty. Sport Marketing Quarterly, 9(1), 15-25.
  • Olawa, B. D., Idemudia, E. S., ve Umeh, C. S. (2019). The Association Between Psychological Commitments to Team and Mental Health of Football Fans Within an Academic Setting. Journal of Happiness Studies, 1-11. DOI: 10.1007/s10902-019-00142-6
  • Öntürk, Y., Karacabey, K., ve Özbar, N. (2019). Günümüzde spor denilince ilk akla neden futbol gelir? Sorusu üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 1-12.
  • Sarı, İ., Eskiler, E. ve Soyer, F. (2011). Does psychological commitment to team enhance self-esteem? An easy way to raise self-esteem. International Journal of Humanities and Social Science, 1(19),187-196.
  • Togo, O. T. (2016). Orta Öğretim öğrencilerinin serbest zamanda yaptıkları spor aktivitesinin kişilik yapıları üzerine etkisi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 75-87.
  • Trail, G. T. ve James, J. D., (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scales psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(2), 108-128.
  • Tüfekçi, Ö. K. ve Bağış, Y. E., (2016). Effect of quality perception for psychological commitment, identification levels licensed products on purchase intention of the supporter. Journal of Current Researches on Social Sciences, 6(1), 103-116.
  • Wann, D. L. (1997). Sports psychology. New Jersey-Hall, 325-67.
  • Wann, D. L. (2006). Understanding the positive social psychological benefits of sport team identification: The team identification-social psychological health model. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 10, 272–296.
  • Zorba, E., Mutlu, T. O. ve Bayrakdar, A. (2017). An evaluation of Turkish police officer’s view on violence in football and hooliganism. The Online Journal of Recreation and Sport, 6 (4), 1-12.

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Taraftarı Oldukları Futbol Takımına Karşı Psikolojik Bağlılıklarının İncelenmesi

Year 2020, Volume: 15 Issue: 25, 3800 - 3818, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.623549

Abstract

Günümüz spor endüstrisinde en önemli branşlardan biri olan futbolun, bu kadar popüler olmasını sağlayan ve futbol kulüplerinin ekonomik olarak da ayakta durmalarını sağlayan unsur hiç şüphe yok ki kulübün sahip olduğu taraftarlarıdır. Bu sebeple futbol kulüplerinin en temel gelir kaynağı ve hedef kitlesi olan taraftarlarını görmezden gelmek ve haklarında bilimsel araştırmalar gerçekleştirmemek büyük bir eksikliktir. Öyle ki diğer kurumların müşterilerinde farklı olarak, kulüplerin aynı zaman da müşterileri olan ve destekçisi olduğu takıma körü körüne bağlı olan taraftarları anlamak kulüpler içinde önemli olacaktır. Bu düşüncelerden hareketle sporla ve özellikle futbolla ilgili olan Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sempatizanı oldukları futbol kulübüne olan psikolojik bağlılıklarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde eğitim-öğretim görmekte olan 446 öğrenci (162 kadın, 284 erkek) oluşturmuştur. Araştırma kapsamında kullanılan veri toplama araçları ise; Mahony, Madrigal ve Howard (2000) tarafından geliştirilen, Türkçe’ye uyarlaması ve Eskiler, Sarı ve Soyer (2011) tarafından gerçekleştirilen “Takıma Psikolojik Bağlılık (TPB)” ölçeği ile araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerden toplanan verilerin analiz edilmesinde; sosyo-demografik özelliklerine göre tanıtılması amacıyla frekans ve yüzde analizi, çalışmaya katılan ve aynı zamanda birer futbol taraftarı olan öğrencilerin destekçisi oldukları takıma karşı psikolojik bağlılıklarını çeşitli değişkenlere göre değerlendirmek amacıyla t-testi ve tekyönlü varyans analizi (ANOVA) gerçekleştirilmiştir. Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) neticesinde oluşan istatistiksel farkın hangi gruplardan kaynakladığının anlaşılması için Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi yapılmıştır. Tüm verilerin istatistiksel analizlerinde ve yorumlamalarda, p<0,05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Araştırma sonucunda; katılımcılar cinsiyet değişkeni incelendiğinde erkek taraftarların TPB puanlarının daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin destekçisi oldukları futbol takımı değişkenine bakıldığında Fenerbahçe taraftarı olan katılımcıların TPB puanlarının diğer takım destekçilerine kıyasla anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın diğer bir sonucu ise, futbol takımımın resmi ürünlerini satın almam diyen öğrencilerin TPB puanlarının diğer öğrencilere kıyasla istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde düşük olduğu belirlenmiştir

References

  • Alçak, M., Düz, S., Karataş, Ö., Karademir, T., Kurak, K. ve Bayer, R., (2018). Türkiye Futbol Federasyonu 1.Ligindeki taraftarlarının fanatiklik durumlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 8-23.
  • Arıkan, A. N. (2000). Farklı branşlardaki spor seyircilerinin sosyo-kültürel profili ve izleyicilik durumları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Aycan, A., Polat, E. ve Uçan, Y., (2009). Takım özdeşleşme düzeyi ile profesyonel futbol müsabakalarına seyirci olarak katılım kararını etkileyen değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4, 169-174.
  • Bozgeyikli, H., Taşğın, Ö., ve Eroğlu, S. (2018). Taraftar psikolojik bağlılık ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 481-497. DOI: 10.26466/opus.481001
  • Bozyiğit, E., ve Doğan, F. (2018). Examination of the psychological commitment to team of the students of Faculty of Sports Sciences. Journal of Human Sciences, 15(4), 2159-2167.
  • Demirel, M., Güven Karahan, B. ve Ünlü, H., (2007). Farklı üniversitelerdeki spor taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 76-86.
  • Dinç, S. C. ve Demircan, M., (2016). Tribünde güncel tartışma; takıma psikolojik bağlılığın Passolig uygulamasına ilişkin taraftar görüşleri üzerine etkisi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 25-38.
  • Ekici, S., Öntürk, Y., ve Karafil, A. Y. (2016). Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin temel psikolojik ihtiyaçlarının incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(3), 3885-3894.
  • Eskiler, E., Sarı, İ., ve Soyer, F. (2011). Takıma psikolojik bağlılık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1428-1440.
  • Gençay, S. ve Karaküçük, S. (2006). Üniversite öğrencilerinin spor taraftarlığıyla ilgili davranışları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), 4, 11-22.
  • Giray, C. ve Gültekin Salman, G., (2008). Fenerbahçe taraftarlarının takımlarına yönelik psikolojik bağlılıkları ile saldırganlıkla ilgili tutumları arasındaki ilişkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 147-157.
  • Göksel, A. G., Yıldız, M. Şenel, E. ve Ekici, S. (2019). Futbol taraftarlarının kulüp imajı algısı. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 6(46), 4032-4037.
  • Günay, N. ve Tiryaki, Ş. (2003). Spor taraftarı özdeşleşme ölçeğinin (STÖÖ) geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 14-26.
  • Harolle, M., Trail, G., Rodriguez, A. ve Jordan, J. (2010). Conative loyalty of latino and Non- Latino Professional Baseball fans. Journal of Sport Management, 24, 456-471.
  • Iwasaki, Y. ve Havitz, E.M. (1998). A path analytic model of the relationship between involvement, psychological commitment and loyalty. Journal of Leisure Research, 19(2), 256-280.
  • Kalaycı, S. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım. Ankara.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. 30. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kazançoğlu, İ. ve Baybars, M. (2016). Lisanslı spor ürünlerinin algılanan değer bileşenlerinin satın alma niyeti ile ilişkisi: Türkiye’nin en büyük üç futbol kulübünün incelenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 17(1), 51-66.
  • Koçer, M. (2012). Futbol derneklerine üye olan taraftarların şiddet ve holiganizm eğilimlerinin belirlenmesi: Kayseri örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Derneği, 32(1), 111-135.
  • Mahony D. F., Madrigal R. ve Howard D. (2000). Using the psychological commitment to team (PCT) scale to segment sport consumers based on loyalty. Sport Marketing Quarterly, 9(1), 15-25.
  • Olawa, B. D., Idemudia, E. S., ve Umeh, C. S. (2019). The Association Between Psychological Commitments to Team and Mental Health of Football Fans Within an Academic Setting. Journal of Happiness Studies, 1-11. DOI: 10.1007/s10902-019-00142-6
  • Öntürk, Y., Karacabey, K., ve Özbar, N. (2019). Günümüzde spor denilince ilk akla neden futbol gelir? Sorusu üzerine bir araştırma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 1-12.
  • Sarı, İ., Eskiler, E. ve Soyer, F. (2011). Does psychological commitment to team enhance self-esteem? An easy way to raise self-esteem. International Journal of Humanities and Social Science, 1(19),187-196.
  • Togo, O. T. (2016). Orta Öğretim öğrencilerinin serbest zamanda yaptıkları spor aktivitesinin kişilik yapıları üzerine etkisi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 75-87.
  • Trail, G. T. ve James, J. D., (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scales psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(2), 108-128.
  • Tüfekçi, Ö. K. ve Bağış, Y. E., (2016). Effect of quality perception for psychological commitment, identification levels licensed products on purchase intention of the supporter. Journal of Current Researches on Social Sciences, 6(1), 103-116.
  • Wann, D. L. (1997). Sports psychology. New Jersey-Hall, 325-67.
  • Wann, D. L. (2006). Understanding the positive social psychological benefits of sport team identification: The team identification-social psychological health model. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 10, 272–296.
  • Zorba, E., Mutlu, T. O. ve Bayrakdar, A. (2017). An evaluation of Turkish police officer’s view on violence in football and hooliganism. The Online Journal of Recreation and Sport, 6 (4), 1-12.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Articles
Authors

Ali Gürel Göksel 0000-0002-3873-1322

Ercan Zorba This is me 0000-0002-7864-0556

Mevlüt Yıldız 0000-0002-1910-0330

Çağdaş Caz 0000-0003-0262-6114

Publication Date May 31, 2020
Acceptance Date April 14, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 25

Cite

APA Göksel, A. G., Zorba, E., Yıldız, M., Caz, Ç. (2020). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Taraftarı Oldukları Futbol Takımına Karşı Psikolojik Bağlılıklarının İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3800-3818. https://doi.org/10.26466/opus.623549