Zorbalık; vurmak, itmek, engel olmak gibi fiziksel zorbalık, hakaret etme, lakap takma, utandırma gibi sözel zorbalık ve gruptan dışlamak, arkasından konuşmak, arkadaşlık ilişkilerini bozmak gibi davranışları içeren duygusal zorbalık olarak sınıflandırılmaktadır. Siber zorbalık da zorbalığın alt boyutlarından birini oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, ergenlerin siber zorbalık davranışlarını ölçmeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ölçeğin pilot çalışması, Zonguldak ilinde yer alan ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan 231 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz neticesinde ölçeğin dört faktörlü bir yapı gösterdiği görülmüştür. Dört faktör toplam varyansın %66,235’ini açıklamaktadır. Bu faktörlerin güvenirlik katsayılarının ise 0,58 ile 0,91 arasında değiştiği bulunmuştur.
Bullying is classified as physical bullying that involves hitting, pushing and hindering; verbal bullying that involves insulting, giving names, embarrassing; and emotional bullying that involves excluding from group, backbiting and breaking the friendship. Cyberbullying is another aspect of bullying. The purpose of this study is to develop a scale of cyberbullying behaviors for adolescents. Items in the trial form of the scale were written a literature review by the researchers. Trial form of scale consisted of 25 items. The pilot study for the scale was conducted for 231 students attending from high schools in Zonguldak province. An explanatory factor analysis was performed for the construct validity of the scale. A four-factor construct was obtained in the results of analysis. These factors were named as “disturbing via cyber”, “cyber harassment”, “vengeance”, “spoofing”. These four factors explained 66.235% of total variance. The Cronbach Alpha coefficients of these factors were varied between 0.58 and 0.91.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | June 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Vol: 15 - Issue: 10. Year Special Issue |