Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin “Hakem” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Year 2020, Vol: 15 - Issue: 10. Year Special Issue, 4911 - 4929, 30.06.2020
https://doi.org/10.26466/opus.691872

Abstract

Bu araştırmanın amacı Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin hakem kavramıyla ilgili algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılı güz döneminde Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören toplam 119 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış “Hakem ……… gibidir; çünkü,…………” cümlesinin öğrenciler tarafından tamamlanması ile elde edilmiştir. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. İçerik analizi yoluyla birbirine benzer ifadeler uygun kategoriler altında bir araya getirilmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin hakem kavramına yönelik 27 olumlu, 14 olumsuz metafor ürettikleri, hakem kavramını çoğunlukla “hakim, terazi, lider ve adalet”, kavramlarıyla açıkladıkları görülmüştür. Üretilen metaforlar üretilme gerekçeleri dikkate alınarak “adalet, yönetim, rehber, güvensizlik ve gelişim temaları altında toplanmıştır. Öğrencilerin üretmiş oldukları metaforlardan en sık tekrarlanan metaforların hakim, terazi ve lider metaforu olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin hakem kavramına yönelik 41 farklı metafor ürettikleri ve hakemi çoğunlukla hakim, terazi, lider ve adalet kavramlarıyla eş anlamlı olarak algıladıkları görülmüştür.

References

  • Argan M., Özgen C., Yetim G. ve Çakır K.D. (2018). Futbol haberlerinde metafor kullanımı: Türkiye’deki gazetelere yönelik içerik analizi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(71), 321- 333.
  • Arslan, M. M., ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Balcı, V. (1999). Sports activities planning and management. Ankara: Bağırgan Publisher
  • Bies,W. (1996). Thinking with the help of images: On the metaphors of knowledge organization. Knowledge organization, 23(1), 3-8. https://doi.org/10.5771/0943-7444-1996-1-3
  • Boje, D. M., Luhman, J. T., ve Cunliffe, A. L.(2003). A dialectic perspective on the organization theatre metaphor. American Communication Journal, 6(2), 1-16.
  • Cornelissen, J. P. (2006). Metaphor and the dynamics of knowledge in organization theory: A case study of the organizational identity metaphor. Journal of Management Studies, 43(4), 683-709. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2006.00607.x
  • Cornelissen, J. P., Holt, R., ve Zundel, M. (2011). The role of analogy and metaphor in the framing and legitimization of strategic change. Organization Studies, 32(12), 1701- 1716. https://doi.org/10.1177/0170840611425729.
  • Çelik, S. (2004). Hakem, dördüncü hakem, yardımcı hakem ve gözlemciler el kitabı. EPAK: Eğitim. planlama. alt. komisyonu. Ankara.
  • Demir, G. Y. (2005). Çevirenin önsözü. G. Lakoff ve M. Johnson (yaz.) Metaforlar: Hayat, anlam ve dil, 11-15.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1).
  • Engin, S. G., ve Çelik, V. O. (2019). VAR’lığın yeter! hakemlerin gözünden video yardımcı hakem sistemi. International Journal of Sport Culture and Science, 7(2), 53-68.
  • Erkal, M. E., Güven, Ö.,ve Ayan, D. (1998). Sociological angle of sports. Istanbul: Der Publications.
  • Eruzun, C., Kınalı, Y., ve Öğüt, E. E. E. (2017). A Qualitative view ınto the employment problems of sports management graduates in Turkey. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 13-21. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ijrss/issue/32895/363851.
  • Evans, R. ve Bellion E. (2000). For the good of the game. Youth Sports International, California, USA
  • Hazar, Z., Tekkurşun, D. G., ve Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: Karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 179-190.
  • Hızıroğlu Ö.S., Uslu M. (2017). Üniversite öğrencilerinin “rekreatif faaliyet” kavramına ilişkin metaforik algıları. (Ed. R. Arı, M. Uslu ve H. Pepe), Sağlık ve Spor Araştırmaları, içinde (s.80-97)
  • İnan, M., Dervent, F. ve Karadağ, B. (2019) Spor Paydaşlarının fairplay kavramına ilişkin metaforik algıları, Spor Bilimleri Dergisi, 30 (2), 85-95
  • Keten, M. (1993). Türkiye'de spor (2. Baskı), İstanbul, Polat Ofset.
  • Kurtipek S., ve Sönmezoğlu U. (2018). Determination of the perceptions of sports managers about sport concept: A metaphor analysis study. International Journal of Higher Education, 7(4), 17-25. Doi: 10.5430/ijhe.v7n4p17
  • Kurtipek, S., ve Gungor, N. B. (2019). Determination of the perceptions of sport managers on the concept of organization: A metaphor analysis study. Journal of Education and Training Studies, 7(2), 57-63.
  • Kuru, E., ve Var, L. (2009). futbol seyircilerinin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma: Kırşehir ili örneği. Journal of Kirsehir Education Faculty, 10(2).
  • Melão, N., ve Pidd, M. (2000). A conceptual framework for understanding business processes and business process modelling. Information systems journal, 10(2), 105-129. https://doi.org/10.1046/j.1365-2575.2000.00075.x
  • Miles, M. B., Huberman, M. A., ve Saldana, J. (1994). Qualitative analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Miller, K. (2008). Organizational communication: Approaches and processes (5th Ed.). Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (Çev. G. Bulut), İstanbul: MESS Yayınları,.
  • Namlı, A., Temel, C., ve Güllü, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin ürettikleri metaforlar. Kastamonu Education Journal, 25(2), 479-496.
  • Orhan, A., ve Genç, S. Y. (2018). Bilişim teknolojisindeki gelişimin sosyoekonomik etkileri. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(1), 264-275.
  • Özbek O., Beyazoğlu G., ve Koçak F. (2017). Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin kadın sporcu algıları. Uluslararası Balkan Spor Bilimleri Kongresi bildiri kitabı, 498.
  • Özer,U ve Çolakoğlu,T.,(2017). Çağdaş spor bilincinin oluşmasına ilişkin spor yöneticilerinin görüşleri. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-11
  • Özmaden, M. (2004). Seyircilere göre futbolda saldırganlığı teşvik eden faktörler üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özmaden, M., ve Yıldıran, İ. (2003). Futbola ilişkin dışsal etkenlerin seyirci saldırganlığı üzerindeki etki düzeylerinin araştırılması. Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Ankara, 188-198.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Talimciler, A. (2006). Yeni futbol: Medyanın yarattığı yeni olanaklarla küreselleşen; müşteri/taraftar kitlesine dayanan ve tüketim odaklı bir oyun/iş. Gündelik Hayat ve Medya, içinde (s.173-212) Ebabil Yayınları, Ankara,.
  • Yetim, A. A., ve Kalfa, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin sporla ilgili metaforik algıları ve spor etkinliği dersi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız-Ekin, M. T. (2005). Spor basınında futbol anlatım dili: manşet ve başlıklar. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 93-106.
  • Yılmaz, İ., Türkmen, M., Bektaş, F., Gül, M., Arslan, F., ve Karaman, G. (2014). Analyzing wrestlers' perceptions of wrestling by studying the metaphors of the athletes from the Turkish National Team. International Journal of Wrestling Science, 4(2), 48-54.
  • Yob, I. M.(2003) Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 130.

Investigation Of Metaphoric Perceptions Of Physical Education And Sports School Students Related to “Referee” Concept

Year 2020, Vol: 15 - Issue: 10. Year Special Issue, 4911 - 4929, 30.06.2020
https://doi.org/10.26466/opus.691872

Abstract

The aim of this research is to determine the perceptions of university students studying at the school of physical education and sports related to the concept referee through the metaphors. The study group of the research consists of 119 university students studying in Erzincan Binali Yıldırım University School of Physical Education and Sports in the fall semester of the academic year 2019-2020. The data of the research were collected by having the students complete semi-structured sentence “Referee is like………because…....” developed by the researcher. The data were subjected to content analysis. Similar expressions were classified under appropriate categories through content analysis. As a result of the analysis of the data, it was observed that the students produced 27 positive and 14 negative metaphors for the concept of referee and mostly explained the concept of referee with the concepts “judge, scales, leader and justice”. The produced metaphors were gathered under the themes of “justice, management, guide, distrust and development” considering the reasons for their production. It was determined that the most frequently repeated metaphors produced by the students were the judge, scales and leader. As a result of the research, it was observed that the students produced 41 different metaphors for the concept of referee and perceived the referee synonymous with the concepts of judge, scales, leader and justice.  

References

  • Argan M., Özgen C., Yetim G. ve Çakır K.D. (2018). Futbol haberlerinde metafor kullanımı: Türkiye’deki gazetelere yönelik içerik analizi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(71), 321- 333.
  • Arslan, M. M., ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim, 35(171), 100-108.
  • Balcı, V. (1999). Sports activities planning and management. Ankara: Bağırgan Publisher
  • Bies,W. (1996). Thinking with the help of images: On the metaphors of knowledge organization. Knowledge organization, 23(1), 3-8. https://doi.org/10.5771/0943-7444-1996-1-3
  • Boje, D. M., Luhman, J. T., ve Cunliffe, A. L.(2003). A dialectic perspective on the organization theatre metaphor. American Communication Journal, 6(2), 1-16.
  • Cornelissen, J. P. (2006). Metaphor and the dynamics of knowledge in organization theory: A case study of the organizational identity metaphor. Journal of Management Studies, 43(4), 683-709. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2006.00607.x
  • Cornelissen, J. P., Holt, R., ve Zundel, M. (2011). The role of analogy and metaphor in the framing and legitimization of strategic change. Organization Studies, 32(12), 1701- 1716. https://doi.org/10.1177/0170840611425729.
  • Çelik, S. (2004). Hakem, dördüncü hakem, yardımcı hakem ve gözlemciler el kitabı. EPAK: Eğitim. planlama. alt. komisyonu. Ankara.
  • Demir, G. Y. (2005). Çevirenin önsözü. G. Lakoff ve M. Johnson (yaz.) Metaforlar: Hayat, anlam ve dil, 11-15.
  • Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(1).
  • Engin, S. G., ve Çelik, V. O. (2019). VAR’lığın yeter! hakemlerin gözünden video yardımcı hakem sistemi. International Journal of Sport Culture and Science, 7(2), 53-68.
  • Erkal, M. E., Güven, Ö.,ve Ayan, D. (1998). Sociological angle of sports. Istanbul: Der Publications.
  • Eruzun, C., Kınalı, Y., ve Öğüt, E. E. E. (2017). A Qualitative view ınto the employment problems of sports management graduates in Turkey. Uluslararası Rekreasyon ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 13-21. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ijrss/issue/32895/363851.
  • Evans, R. ve Bellion E. (2000). For the good of the game. Youth Sports International, California, USA
  • Hazar, Z., Tekkurşun, D. G., ve Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: Karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 179-190.
  • Hızıroğlu Ö.S., Uslu M. (2017). Üniversite öğrencilerinin “rekreatif faaliyet” kavramına ilişkin metaforik algıları. (Ed. R. Arı, M. Uslu ve H. Pepe), Sağlık ve Spor Araştırmaları, içinde (s.80-97)
  • İnan, M., Dervent, F. ve Karadağ, B. (2019) Spor Paydaşlarının fairplay kavramına ilişkin metaforik algıları, Spor Bilimleri Dergisi, 30 (2), 85-95
  • Keten, M. (1993). Türkiye'de spor (2. Baskı), İstanbul, Polat Ofset.
  • Kurtipek S., ve Sönmezoğlu U. (2018). Determination of the perceptions of sports managers about sport concept: A metaphor analysis study. International Journal of Higher Education, 7(4), 17-25. Doi: 10.5430/ijhe.v7n4p17
  • Kurtipek, S., ve Gungor, N. B. (2019). Determination of the perceptions of sport managers on the concept of organization: A metaphor analysis study. Journal of Education and Training Studies, 7(2), 57-63.
  • Kuru, E., ve Var, L. (2009). futbol seyircilerinin spor alanlarındaki saldırganlık davranışları hakkında betimsel bir çalışma: Kırşehir ili örneği. Journal of Kirsehir Education Faculty, 10(2).
  • Melão, N., ve Pidd, M. (2000). A conceptual framework for understanding business processes and business process modelling. Information systems journal, 10(2), 105-129. https://doi.org/10.1046/j.1365-2575.2000.00075.x
  • Miles, M. B., Huberman, M. A., ve Saldana, J. (1994). Qualitative analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Miller, K. (2008). Organizational communication: Approaches and processes (5th Ed.). Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (Çev. G. Bulut), İstanbul: MESS Yayınları,.
  • Namlı, A., Temel, C., ve Güllü, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin ürettikleri metaforlar. Kastamonu Education Journal, 25(2), 479-496.
  • Orhan, A., ve Genç, S. Y. (2018). Bilişim teknolojisindeki gelişimin sosyoekonomik etkileri. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(1), 264-275.
  • Özbek O., Beyazoğlu G., ve Koçak F. (2017). Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin kadın sporcu algıları. Uluslararası Balkan Spor Bilimleri Kongresi bildiri kitabı, 498.
  • Özer,U ve Çolakoğlu,T.,(2017). Çağdaş spor bilincinin oluşmasına ilişkin spor yöneticilerinin görüşleri. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 1-11
  • Özmaden, M. (2004). Seyircilere göre futbolda saldırganlığı teşvik eden faktörler üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özmaden, M., ve Yıldıran, İ. (2003). Futbola ilişkin dışsal etkenlerin seyirci saldırganlığı üzerindeki etki düzeylerinin araştırılması. Beden Eğitimi ve Sporda Sosyal Alanlar Kongresi, Ankara, 188-198.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Talimciler, A. (2006). Yeni futbol: Medyanın yarattığı yeni olanaklarla küreselleşen; müşteri/taraftar kitlesine dayanan ve tüketim odaklı bir oyun/iş. Gündelik Hayat ve Medya, içinde (s.173-212) Ebabil Yayınları, Ankara,.
  • Yetim, A. A., ve Kalfa, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin sporla ilgili metaforik algıları ve spor etkinliği dersi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 41-54.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız-Ekin, M. T. (2005). Spor basınında futbol anlatım dili: manşet ve başlıklar. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 93-106.
  • Yılmaz, İ., Türkmen, M., Bektaş, F., Gül, M., Arslan, F., ve Karaman, G. (2014). Analyzing wrestlers' perceptions of wrestling by studying the metaphors of the athletes from the Turkish National Team. International Journal of Wrestling Science, 4(2), 48-54.
  • Yob, I. M.(2003) Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22, 130.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Yazıcı 0000-0002-3210-714X

Publication Date June 30, 2020
Acceptance Date June 22, 2020
Published in Issue Year 2020 Vol: 15 - Issue: 10. Year Special Issue

Cite

APA Yazıcı, M. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin “Hakem” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(1), 4911-4929. https://doi.org/10.26466/opus.691872