Bu araştırmanın amacı Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin hakem kavramıyla ilgili algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılı güz döneminde Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda öğrenim gören toplam 119 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış “Hakem ……… gibidir; çünkü,…………” cümlesinin öğrenciler tarafından tamamlanması ile elde edilmiştir. Veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. İçerik analizi yoluyla birbirine benzer ifadeler uygun kategoriler altında bir araya getirilmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin hakem kavramına yönelik 27 olumlu, 14 olumsuz metafor ürettikleri, hakem kavramını çoğunlukla “hakim, terazi, lider ve adalet”, kavramlarıyla açıkladıkları görülmüştür. Üretilen metaforlar üretilme gerekçeleri dikkate alınarak “adalet, yönetim, rehber, güvensizlik ve gelişim temaları altında toplanmıştır. Öğrencilerin üretmiş oldukları metaforlardan en sık tekrarlanan metaforların hakim, terazi ve lider metaforu olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin hakem kavramına yönelik 41 farklı metafor ürettikleri ve hakemi çoğunlukla hakim, terazi, lider ve adalet kavramlarıyla eş anlamlı olarak algıladıkları görülmüştür.
The aim of this research is to determine the perceptions of university students studying at the school of physical education and sports related to the concept referee through the metaphors. The study group of the research consists of 119 university students studying in Erzincan Binali Yıldırım University School of Physical Education and Sports in the fall semester of the academic year 2019-2020. The data of the research were collected by having the students complete semi-structured sentence “Referee is like………because…....” developed by the researcher. The data were subjected to content analysis. Similar expressions were classified under appropriate categories through content analysis. As a result of the analysis of the data, it was observed that the students produced 27 positive and 14 negative metaphors for the concept of referee and mostly explained the concept of referee with the concepts “judge, scales, leader and justice”. The produced metaphors were gathered under the themes of “justice, management, guide, distrust and development” considering the reasons for their production. It was determined that the most frequently repeated metaphors produced by the students were the judge, scales and leader. As a result of the research, it was observed that the students produced 41 different metaphors for the concept of referee and perceived the referee synonymous with the concepts of judge, scales, leader and justice.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | June 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Vol: 15 - Issue: 10. Year Special Issue |