In this study, it is aimed to examine the effectiveness of the positive psychology-based career counseling group practice on university students. Keeping this general purpose in mind, the possible effects of the group practice on the participants' perceptions about their future career and their setting levels of career goals were evaluated. In addition, participants' opinions about group practice were determined through 5 point Likert type and open-ended questions. In the research, the sequential explanatory method was used. The career counseling group process was carried out with the 11 volunteer university students. In order to obtain data from the participants, the Career Futures Inventory, the Scale of Setting Life Goals with Respect to Positive Psychotherapy and the Career Counseling Group Practice Evaluation Form prepared by the researchers were used. The Wilcoxon Signed Ranks test and frequency analysis were used in the analysis of the quantitative data. The qualitative data were analyzed through content analysis. As a result of the analysis, it was found that there was an increase in the levels of career optimism, perceived knowledge of job markets and determination of career goals. As a result of this study, it can be said that benefiting from the basic principles and techniques of positive psychology in the career counseling process will contribute to the university students' career development.
Bu çalışmada pozitif psikoloji yaklaşımına dayalı olarak geliştirilmiş grupla kariyer danışmanlığı uygulamasının, üniversite öğrencileri üzerindeki etkililiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra uygulamanın, katılımcıların kariyer geleceği algıları ve kariyer amaçları belirleme düzeyleri üzerindeki olası etkileri değerlendirilmiştir. Ayrıca derecelendirmeli ve açık uçlu sorular aracılığıyla katılımcıların uygulamaya ilişkin görüşleri belirlenerek sürece dahil edilmiştir. Araştırmada ardışık karma desen çalışmalarından, ardışık açıklayıcı yöntem kullanılmıştır. Uygulama süreci gönüllü 11 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılardan veri elde etmek amacıyla Kariyer Geleceği Algısı Ölçeği, Pozitif Psikoterapi Bağlamında Yaşam Amaçları Belirleme Ölçeği ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Grupla Kariyer Danışmanlığı Uygulaması Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ve frekans analizi kullanılmıştır. Katılımcıların uygulamaya ilişkin görüşleri ise içerik analizi aracılığıyla incelenmiştir. Analizler sonucunda uygulamaya katılan öğrencilerin kariyer iyimserliği, iş piyasalarına ilişkin algılanan bilgi ve kariyer amacı belirleme düzeylerinde artış olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda grupla kariyer danışmanlığı sürecinde pozitif psikolojinin temel anlayışı ve tekniklerinden yararlanılmasının, üniversite öğrencilerinin kariyer geleceklerini ve kariyer planlama sürecini daha olumlu ve iyimser bir bakış açısıyla ele almalarına ve kariyer gelişimleri ile ilgili daha belirgin amaçlar belirlemelerine katkı sağlayacağı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | July 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 28 |