The aim of the research is to examine the effectiveness of peer coaching and portfolio methods in instructional supervision with through the opinions of teachers. In this study qualitative research method was used. Considering that the research will be suitable for its purpose, case study was chosen from qualitative research methods. The data of the research was collected through a focus group interview. The research was conducted in 2017-2018 academic year. The study group consists of 25 school principals and 25 teachers working in Sivas city center. Descriptive analysis method was used in content analysis. As a result of the research, the participants think that the use of peer coaching and porfolio are effective methods in instructional supervision. They also state that the methods are supervision tools that contribute to the solution of problems faced by the teacher in the classroom practices and provide professional development . In the context of the resulting results the following suggestions can be made: Teachers, peer coaching and portfolio in teaching supervision methods to contribute to the solution of the problems faced in classroom applications and use these methods as a tool for professional development or supervision. More democratic approaches such as peer coaching and portfolio in teaching supervision can shed light on researchers and practitioners by conducting pilot studies.
Araştırmanın amacı, öğretim denetiminde akran koçluğu ve portfolyo yöntemleri kullanılmasının etkililiğinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesidir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın amacına uygun olacağı düşünülerek, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması seçilmiştir. Araştırma verileri, odak grup görüşmesi yapılarak toplanmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında yapılmıştır. Çalışma grubunu, Sivas ili merkezinde görev yapan 25 okul müdürü ve 25 öğretmen oluşturmaktadır. Veri analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcılar öğretim denetiminde, akran koçluğu ve portfolyo kullanılmasının etkili yöntemler olduğunu düşünmektedirler. Ayrıca yöntemlerin, öğretmenin sınıf içi uygulamalarda karşılaştığı sorunların çözümüne katkı sunan, mesleki gelişim sağlayan denetim araçları olduğunu belirtmişlerdir. Ortaya çıkan sonuçlar bağlamında araştırma için şu öneriler getirilebilir: Öğretmenler, öğretim denetiminde akran koçluğu ve porfolyo yöntemlerini kullanarak sınıf içi uygulamalardaki karşılaştığı sorunların çözümüne katkı sunabilir ve bu yöntemleri mesleki gelişim veya denetim aracı olarak da kullanabilirler. Öğretim denetiminde akran koçluğu ve portfolyo gibi daha demokratik yaklaşım biçimlerinin kullanılması konusunda pilot çalışmalar yapılarak araştırmacı ve uygulamacılara ışık tutulabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | July 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 28 |