Research Article
BibTex RIS Cite

Opinions on the Taking Pedagogical Formation Education Students of the Job Preferences

Year 2020, Volume: 16 Issue: 28, 1054 - 1075, 31.08.2020
https://doi.org/10.26466/opus.677100

Abstract

Teaching, which is one of the most popular occupations from the past to the present, has an important place among the reasons why it is preferred as a profession because it has a love and heart work on the one hand and a critical role in the future of countries and the development of societies. Choosing a profession appropriate for the personality of the individual to do his job lovingly has an important effect on his commitment to the job. Therefore, knowledge of the right career choice and processes will affect the determination of a person's future lifestyle. The aim of the research is to determine the opinions of the students who take the formation education with the intention of becoming a teacher. The study was carried out with a scientific pattern, one of the qualitative research methods. In the 2017-2018 academic year, 60 students in the Department of Educational Sciences were identified as study groups. The collection of the study data was provided by the interview form. Content analysis method used in analyzing the data collected by taking into consideration the opinions of prospective teachers. As a result of the research; pre-service teachers frequently commented on the fact that their first choice was in favor of teaching, and followed this with the doctors, sociologists, artists, lawyers, engineers, journalists, writers and psychologists. Students who are in the first place among the preferences of teaching, profession, choosing this profession; to experience the pleasure of the teacher, to love the profession, to raise a better generation, to love the profession, to love children, to train teachers of all professions, to be a profession in their dreams, to want to change the lives of others, to have a lot of holiday, to have a good time and to prepare the children for the future. the reasons are listed.

References

  • Arıkan Saltık, I., Avcı, U. ve Kaya, U. (2016). Mesleki bağlılık ve mesleği bırakma niyeti üzerinde etken faktörler olarak birey-meslek uyumu ve mesleğin sosyal statüsü: turizm sektöründe görgül bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(3), 42-63.
  • Aslan, D. ve Köksal-Akyol, A. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51–60.
  • Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: A study employing the experience sampling method. Journal of Undergraduate Sciences, 3,147-154.
  • Blau, P. M., Gustad, J. W., Jessor, R., Parnes, H. S., ve Wilcock, R. C. (1956). Occupational choice: A conceptual framework. Industrial & Labor Relations Review, 9(4), 531-543.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. ve Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(2), 83–97.
  • Brookhart, S. M. and Freeman, D. J. (1992). Characteristics of entering teacher candidates. Review of Educational Research, 62(1), 37–60.
  • Buldur, S. ve Bursal, M. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek tercih nedenlerinin etki düzeyleri ve mesleki geleceklerine yönelik beklentileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 81–107.
  • Bursal, M. ve Buldur, S. (2016). İlköğretim öğretmen adaylarının meslek tercih nedenleri ve geleceklerine yönelik beklentileri: Karşılaştırmalı bir analiz. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 351-376.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. PegemA: Ankara.
  • Carless, S.A. (2005). The influence of fit perceptions, equal opportunity policies, and social support network on pre-entry police officer career commitment and intentions to remain. Journal of Criminal Justice, 33, 341-352.
  • Chellen, H. and Nunkoo, R. (2010). Understanding students' commitment to employment in the tourism and hospitality industry. International Research Symposium in Service Management, 24-27 Ağustos, Mauritius.
  • Çakır, Ö. (2001). İşe bağlılık olgusu ve etkileyen faktörler. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Çelik, N. ve Üzmez, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi: çağrı merkezi hizmetleri örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 2(1), 94-105.
  • Edwards, J. R. (1991). Person–job fit: a conceptual integration, literature review, and methodological critique, International Review of Industrial and Organizational Psychology, 6, 283–357.
  • Ehrhart, K. H. and Makransky, G. (2007). Testing vocational interests and personality as predictors of person-vocation and person-job fit. Journal of Career Assessment, 15(2), 206-226.
  • Ekici, F. Y. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 658-665.
  • Elchardus, M. and Smits, W. (2008). The vanishing flexible: ambition, selfrealization and flexibility in the career perspectives of young belgian adults. Work, Employment and Society, 22(2), 243-262.
  • Erdoğan, İ. (1990). İşletmelerde kişi değerlemede psikoteknik. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayın No: 243.
  • Eret Orhan, E. ve Ok, A. (2014). Öğretmenlik programlarını kimler tercih ediyor? Adayların giriş özellikleri ve öğretmenliğe yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 75–92.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Saban, A. ve Ersoy, A. (Edt.), Eğitimde nitel araştırma desenleri. (ss. 51- 110). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ginzberg, E., Ginsburg, S. W., Axelrad, S. and Herma, J. L. (1951). Occupational choice, an approach to a general theory. New York: Columbia University Press.
  • Goulet, L. R. and Singh, P. (2002). Career commitment: a reexamination and an extension, Journal of Vocational Behavior, 61, 73–91.
  • Gündüz, H.B. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gündüzalp, S. ve Şener, G. (2018). Öğretmen adaylarına göre lider öğretmen, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(61), 668-680.
  • Hall, R.H. (1969). Occupations and the social structure. New Jersey Englewood Cliffs: Prentice-Hall, Inc.
  • Holland, J. L. (1959). A theory of vocational choice. Journal of Counseling Psychology, 6(1), 35-45.
  • Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (3. b.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  • Hotaman, D. (2011). Eğitim fakülteleri kendi öğrencilerini seçebilir mi? Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 4(1), 126-136.
  • İlhan, S. (2008). Yeni kapitalizm ve meslek olgusunun değisen anlamları üzerine. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 313-328.
  • Kızıltaş, E., Halmatov, M. ve Sarıçam, H. (2012). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 173-189.
  • Kuzgun, Y. (1985). Psikolojide insancıl yaklaşım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-18.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50, 370-396.
  • MEB. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf 18 Mayıs 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication.
  • Montecinos, C. and Nielsen, L. E. (1997). Gender and cohort differences in university students’ decisions to become elementary teacher education majors. Journal of Teacher Education, 48, 47–54.
  • Polly, A. and Jimmy, S-C. (2002). The toolbox and the mirror: reflection and practice in progressive teacher education. Radical Teacher.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri: Gerçek dünya araştırması. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu (çev. ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Roe, A. (1954). A new classification of occupations. Journal of Counseling Psychology, 1(4), 215-220.
  • Saks, A. M. and Ashforth, B. E. (1997). A longitudinal investigation of the relationships between job information sources, applicant perceptions of fit, and work outcomes. Personnel Psychology, 50, 395–426.
  • Sarıkaya, T. ve Khorshid, L. (2009). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2),393-423.
  • Super, D.E. (1957). The psychology of careers. New York: Harper & Brothers.
  • Şahin, İ. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmen istihdamı ve mesleki geleceklerine ilişkin görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1167-1184.
  • Tiedeman, D.V. and O'Hara, R. (1963). Career development: Choice and adjustment. New York: College Entrance Examination Board.
  • Tokar, D.M., Fisher, A.R. and Subich, L.M. (1998). Personality and vocational behavior: a selective review of the literature, 1993-1997. Journal of Vocational Behavior, 53,115- 153.
  • Ünal, E. ve Şimşek, S. (2008). İlköğretim bölümü anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(1), 41–52.
  • Ünsar, S., Akgün Kostak, M., Kurt, S. ve Özgül, E. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4 (1), 2-6.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (İnönü üniversitesi eğitim fakültesi örneği). Eğitim ve Bilim, 34(151), 140–155.
  • Wildes, V. J. (2004). Stigma in food service work: how it affects restaurant servers’ intention to stay in the business or recommend a job to another. Tourism and Hospitality Research, 5(3), 213-233.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel Şahin, F. ve Hotaman, D. (2009). Vocational guidance aid in the orientation to teaching profession and teacher education, European Journal of Social Sciences, 10(1), 25-35.

Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Meslek Tercihlerine İlişkin Görüşleri

Year 2020, Volume: 16 Issue: 28, 1054 - 1075, 31.08.2020
https://doi.org/10.26466/opus.677100

Abstract

Geçmişten günümüze kadar popülaritesi devam eden mesleklerden biri olan öğretmenlik, bir yandan sevgi ve gönül işi olması diğer yandan da ülkelerin geleceği ve toplumların gelişiminde kritik bir role sahip olması sebebiyle meslek olarak tercih edilme nedenleri arasında önemli bir yere sahip olduğu belirtilmektedir. Bireyin kişiliğine uygun meslek tercihinde bulunması, işini severek yapması ve işine bağlılığında önemli bir etkiye sahiptir. Bu nedenle doğru meslek seçimi ve süreçleri konusunda bilgi sahibi olmak kişinin gelecekteki yaşam biçiminin belirlenmesini etkileyecektir. Araştırmanın amacı öğretmen olma niyetiyle formasyon eğitimi alan öğrencilerin seçtikleri öğretmenlik mesleğine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni ile gerçekleştirilmiştir. 2017-2018 eğitim öğretim yılında Eğitim Bilimleri Bölümü'nde formasyon eğitimi alan 60 öğrenci çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Çalışma verilerinin toplanması görüşme formuyla sağlanmıştır. Öğretmen adaylarının görüşleri dikkate alınarak toplanan verilerin analiz edilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğretmen adayları sıklıkla ilk tercihlerinin yine öğretmenlikten yana olduğu yönünde görüş bildirirken bu görüşü sırasıyla doktor, sosyolog, sanatçı, hukukçu, mühendis, gazeteci, yazar ve psikolog izlemiştir. Öğretmenlik, meslek tercihleri arasında ilk sırada olan öğrenciler bu mesleği seçmede; bir şeyler öğretmenin verdiği hazzı yaşamak, meslek sevgisi, daha iyi bir nesil yetiştirmek, mesleğin kutsallığı, çocuk sevgisi, bütün meslek mensuplarını öğretmenlerin yetiştirmesi, hayalindeki meslek olduğu, başkalarının hayatını değiştirmek istediği, tatilinin çok olduğu, şartlarının iyi olduğu ve çocukları geleceğe hazırlamak gibi birçok nedeni sıralamışlardır.

References

  • Arıkan Saltık, I., Avcı, U. ve Kaya, U. (2016). Mesleki bağlılık ve mesleği bırakma niyeti üzerinde etken faktörler olarak birey-meslek uyumu ve mesleğin sosyal statüsü: turizm sektöründe görgül bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(3), 42-63.
  • Aslan, D. ve Köksal-Akyol, A. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51–60.
  • Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: A study employing the experience sampling method. Journal of Undergraduate Sciences, 3,147-154.
  • Blau, P. M., Gustad, J. W., Jessor, R., Parnes, H. S., ve Wilcock, R. C. (1956). Occupational choice: A conceptual framework. Industrial & Labor Relations Review, 9(4), 531-543.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. ve Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(2), 83–97.
  • Brookhart, S. M. and Freeman, D. J. (1992). Characteristics of entering teacher candidates. Review of Educational Research, 62(1), 37–60.
  • Buldur, S. ve Bursal, M. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının meslek tercih nedenlerinin etki düzeyleri ve mesleki geleceklerine yönelik beklentileri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 81–107.
  • Bursal, M. ve Buldur, S. (2016). İlköğretim öğretmen adaylarının meslek tercih nedenleri ve geleceklerine yönelik beklentileri: Karşılaştırmalı bir analiz. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 351-376.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. PegemA: Ankara.
  • Carless, S.A. (2005). The influence of fit perceptions, equal opportunity policies, and social support network on pre-entry police officer career commitment and intentions to remain. Journal of Criminal Justice, 33, 341-352.
  • Chellen, H. and Nunkoo, R. (2010). Understanding students' commitment to employment in the tourism and hospitality industry. International Research Symposium in Service Management, 24-27 Ağustos, Mauritius.
  • Çakır, Ö. (2001). İşe bağlılık olgusu ve etkileyen faktörler. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Çelik, N. ve Üzmez, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi: çağrı merkezi hizmetleri örneği. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi, 2(1), 94-105.
  • Edwards, J. R. (1991). Person–job fit: a conceptual integration, literature review, and methodological critique, International Review of Industrial and Organizational Psychology, 6, 283–357.
  • Ehrhart, K. H. and Makransky, G. (2007). Testing vocational interests and personality as predictors of person-vocation and person-job fit. Journal of Career Assessment, 15(2), 206-226.
  • Ekici, F. Y. (2015). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 658-665.
  • Elchardus, M. and Smits, W. (2008). The vanishing flexible: ambition, selfrealization and flexibility in the career perspectives of young belgian adults. Work, Employment and Society, 22(2), 243-262.
  • Erdoğan, İ. (1990). İşletmelerde kişi değerlemede psikoteknik. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayın No: 243.
  • Eret Orhan, E. ve Ok, A. (2014). Öğretmenlik programlarını kimler tercih ediyor? Adayların giriş özellikleri ve öğretmenliğe yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 75–92.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Saban, A. ve Ersoy, A. (Edt.), Eğitimde nitel araştırma desenleri. (ss. 51- 110). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ginzberg, E., Ginsburg, S. W., Axelrad, S. and Herma, J. L. (1951). Occupational choice, an approach to a general theory. New York: Columbia University Press.
  • Goulet, L. R. and Singh, P. (2002). Career commitment: a reexamination and an extension, Journal of Vocational Behavior, 61, 73–91.
  • Gündüz, H.B. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Gündüzalp, S. ve Şener, G. (2018). Öğretmen adaylarına göre lider öğretmen, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(61), 668-680.
  • Hall, R.H. (1969). Occupations and the social structure. New Jersey Englewood Cliffs: Prentice-Hall, Inc.
  • Holland, J. L. (1959). A theory of vocational choice. Journal of Counseling Psychology, 6(1), 35-45.
  • Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (3. b.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  • Hotaman, D. (2011). Eğitim fakülteleri kendi öğrencilerini seçebilir mi? Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 4(1), 126-136.
  • İlhan, S. (2008). Yeni kapitalizm ve meslek olgusunun değisen anlamları üzerine. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 313-328.
  • Kızıltaş, E., Halmatov, M. ve Sarıçam, H. (2012). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 173-189.
  • Kuzgun, Y. (1985). Psikolojide insancıl yaklaşım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-18.
  • Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50, 370-396.
  • MEB. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf 18 Mayıs 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Publication.
  • Montecinos, C. and Nielsen, L. E. (1997). Gender and cohort differences in university students’ decisions to become elementary teacher education majors. Journal of Teacher Education, 48, 47–54.
  • Polly, A. and Jimmy, S-C. (2002). The toolbox and the mirror: reflection and practice in progressive teacher education. Radical Teacher.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri: Gerçek dünya araştırması. Ş. Çınkır ve N. Demirkasımoğlu (çev. ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Roe, A. (1954). A new classification of occupations. Journal of Counseling Psychology, 1(4), 215-220.
  • Saks, A. M. and Ashforth, B. E. (1997). A longitudinal investigation of the relationships between job information sources, applicant perceptions of fit, and work outcomes. Personnel Psychology, 50, 395–426.
  • Sarıkaya, T. ve Khorshid, L. (2009). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2),393-423.
  • Super, D.E. (1957). The psychology of careers. New York: Harper & Brothers.
  • Şahin, İ. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmen istihdamı ve mesleki geleceklerine ilişkin görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1167-1184.
  • Tiedeman, D.V. and O'Hara, R. (1963). Career development: Choice and adjustment. New York: College Entrance Examination Board.
  • Tokar, D.M., Fisher, A.R. and Subich, L.M. (1998). Personality and vocational behavior: a selective review of the literature, 1993-1997. Journal of Vocational Behavior, 53,115- 153.
  • Ünal, E. ve Şimşek, S. (2008). İlköğretim bölümü anabilim dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(1), 41–52.
  • Ünsar, S., Akgün Kostak, M., Kurt, S. ve Özgül, E. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4 (1), 2-6.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (İnönü üniversitesi eğitim fakültesi örneği). Eğitim ve Bilim, 34(151), 140–155.
  • Wildes, V. J. (2004). Stigma in food service work: how it affects restaurant servers’ intention to stay in the business or recommend a job to another. Tourism and Hospitality Research, 5(3), 213-233.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel Şahin, F. ve Hotaman, D. (2009). Vocational guidance aid in the orientation to teaching profession and teacher education, European Journal of Social Sciences, 10(1), 25-35.
There are 50 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Gönül Şener 0000-0003-3212-7703

Seda Gündüzalp 0000-0003-3546-5644

Publication Date August 31, 2020
Acceptance Date July 13, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 28

Cite

APA Şener, G., & Gündüzalp, S. (2020). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğrencilerin Meslek Tercihlerine İlişkin Görüşleri. OPUS International Journal of Society Researches, 16(28), 1054-1075. https://doi.org/10.26466/opus.677100