In the current study, it is aimed to determine the extent to which direct and indirect peer pressure on adolescents predict their life satisfaction. The study was conducted on a total of 526 high school students (289 females and 237 males) attending high schools located in the central district of the city of Burdur. The mean age of the study group is 15,06. The data of the study were collected by the personal information form developed by the researchers, the Life Satisfaction Scale adapted to Turkish by Yetim (1993) and the Peer Pressure Scale developed by Kıran-Esen (2003). In the analysis of the collected data, while Pearson correlation coefficient and hierarchic multi-linear regression analysis were used to determine the relationships between variables, independent samples t-test and one-way variance analysis were used to determine the differences and Tukey and Hochberg’s GT2 tests were used to test the source of the differences. For all the statistical analyses, SPSS 20.0 program package was used and the significance level was set to be ,05. As a result of the analyses, it was concluded that the adolescents’ life satisfaction was negatively and significantly predicted by the direct and indirect peer pressures they were exposed to. Moreover, the adolescents’ life satisfaction was found to be varying significantly depending on the perceived social-economic level but not varying significantly depending on gender, type of the school, grade level, family structure and place of residence. Findings of the study were discussed in light of the literature
Bu araştırmada, ergenlerin maruz kaldıkları direkt ve dolaylı akran baskısının; yaşam doyumlarını ne derece yordandığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Burdur ilinin Merkez ilçesinde yer alan ortaöğretim kurumlarında öğrenimine devam etmekte olan 289 kadın ve 237 erkek olmak üzere toplam 526 lise öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun yaş ortalaması 15,06’dır. Araştırmada veriler; araştırmacıların geliştirdiği kişisel bilgi formu, Yetim (1993) tarafından Türk kültürüne uyarlanan Yaşam Doyumu Ölçeği ve Kıran-Esen (2003) tarafından geliştirilmiş olan Akran Baskısı Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, değişkenlerin arasındaki ilişkinin saptanması için pearson korelasyon katsayısı ile hiyerarşik çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılırken; farklılıkların tespitine ilişkin analiz için ise ilişkisiz örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmış, farklılıkların kaynağını test etmek adına Tukey ve Hochberg’s GT2 testlerinden yararlanılmıştır. Tüm bu istatistiksel analizlerde SPSS 20.0 programı kullanılmış olup, anlamlılık düzeyi olarak ,05 alınmıştır. Araştırma sonucunda ergenlerin yaşam doyumlarının maruz kalınan direkt ve dolaylı akran baskısı tarafından negatif yönde anlamlı şekilde yordandığı bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca ergenlerin yaşam doyumlarının, algılanan sosyoekonomik düzeyleri açısından anlamlı olarak farklılaştığı; ancak cinsiyet, okul türü, sınıf düzeyi, aile yapısı ve barınılan yer değişkenlerine göre anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Çalışma bulguları ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | July 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 28 |