The purpose of this study is to develop a measuring instrument for identifying the usage levels of administrators’ perception management. The research was implemented on 295 primary and secondary school teachers in Akyazı and Hendek districts of Sakarya province in 2016. During the development of the scale, the processes of reviewing related literature, creating item pool, getting expert opinions, conducting preliminary tests, and conducting validity and reliability analyses were carried out. As a result of the exploratory and confirmatory factor analyses, it was determined that the scale consists of 3 factors and 16 items. The first factor consists of 5, the second factor consists of 5 and the third factor consists of 6 items. In order to determine the distinguishing characteristics of the scale items, the supergroup and sub-group of 27% were evaluated with the independent samples t-test, and it was concluded that the difference was statistically significant. For the reliability of the scale, the Cronbach's alpha reliability method was used. In the analysis, it was found that the Cronbach's alpha reliability coefficient for the total of the scale was .88, for the identifying existing perception factor was .88, for the constituting impression and influence factor was .75, for constituting and directing perception factor .73, and the 3 factors explained 55.99% of the total variance. Confirmatory factor analysis indicates these results: x²=291.99. df=101, p=.0000, χ2/df=2.89, RMSEA=.08, NFI=.93, NNFI=.95, CFI=.96, IFI=.96, SRMR=.06, GFI=.89, AGFI=.85. Validity and reliability studies have shown that the scale is valid and reliable.
Bu çalışmanın amacı, yöneticilerin algı yönetimi kullanım düzeylerini belirlemek için bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma 2016 yılında Sakarya ili Akyazı ve Hendek ilçesinde 295 ilkokul ve ortaokul öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde, ilgili literatürün taranması, madde havuzu oluşturma, uzman görüşleri alma, ön deneme çalışması yapma, geçerlik ve güvenirlik analizleri yapma işlemleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 3 faktörden ve 16 maddeden oluştuğu saptanmıştır. Birinci faktör 5, ikinci faktör 5, üçüncü faktör 6 maddeden oluşmaktadır. Ölçek maddelerinin ayırt edicilik özelliklerini belirlemek için %27’ lik üst ve alt gruplar “bağımsız gruplarda t testi” uygulanmış ve farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach alpha güvenirliği yöntemi kullanılmıştır. Analizlerde ölçeğin toplamı için Cronbach alpha güvenirlik katsayısının .88, mevcut algının belirlenmesi faktörü için .88, izlenim oluşturma ve etkileme faktörü için .75, algı oluşturma ve algıyı yönlendirme faktörü için .73 olduğu ve 3 bileşinin toplam varyansın %55.99’ unu açıkladığı görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinden elde edilen sonuçlar; x²=291.99, df=101, p=.0000, χ2/df=2.89, RMSEA=.08, NFI=.93, NNFI=.95, CFI=.96, IFI=.96, SRMR=.06, GFI=.89, AGFI=.85. Yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Acceptance Date | June 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 29 Ekim Özel Sayısı |