This study was conducted to perform the validity and reliability analyses of the Social Behavior Scale for Preschool Children (SBS). The data were obtained as a result of the evaluation of the social behaviors of 315 children aged between 4 and 6, who were attending 6 independent kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in Kırıkkale, by 20 teachers. In testing the validity of the scale, the expert opinion was obtained for content validity, exploratory and confirmatory factor analysis was performed, and the significance of the difference between the test scores of the groups, the face validity and characteristics of which were known, was checked for construct validity. For testing the reliability of the scale, the internal consistency coefficient and the test-retest reliability coefficient were calculated for each age group and each dimension of the scale. It was concluded that the sample included in the study was adequate for the structural equation method. In the study, it was determined from the exploratory factor analysis and the confirmatory factor analysis that 15 items were gathered under 3 factors. In the reliability analysis of the scale, the total Cronbach’s alpha coefficient value was found to be 0.745. The Social Behavior Scale for Preschool Children is a valid and reliable scale for Turkish children.
Bu çalışma,“Okul Öncesi Çocuklar İçin Sosyal Davranış Ölçeği”nin geçerlilik ve güvenirlik analizlerini gerçekleştirmek amacıyla yürütülmüştür. Veriler, Kırıkkale’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı 6 bağımsız anaokuluna devam eden, yaşları 4-6 arasında değişen 315 çocuğun sosyal davranışlarının 20 öğretmen tarafından değerlendirmesi sonucunda elde edilmiştir. Ölçeğin geçerliğini test etmede; kapsam geçerliği için uzman görüşü, yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, görünüş geçerliği ve özelliği bilinen grupların test puanları arasındaki farkın anlamlılığı yöntemleri kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için ise, her yaş grubu ve ölçeğin her bir boyutu için iç tutarlılık katsayısı ve test-tekrar test güvenirlik katsayısı hesaplamaları yapılmıştır.Araştırmaya alınan örneklemin yapısal eşitleme yöntemi için yeterli olduğu değerlendirilmiştir. Çalışmada, açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda, 15 maddenin 3 faktörde toplandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin güvenirlik analizlerinde ise, toplam Cronbach’s Alpha katsayıdeğerinin 0,745 olduğu saptanmıştır. Okul Öncesi Çocukları İçin Sosyal Davranış Ölçeği Türk çocukları için geçerli ve güvenilir bir ölçekti.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Acceptance Date | August 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 31 |