This study aims to investigate the variables that predict the sports centre members' expectations and perceived service quality levels. The sample of the study was 64 % female (n: 238) and 36 % male (n: 134) participants who are voluntary participated among members of sports facilities. In the research, "The Scale of Service Quality in Recreational Sport-38" is used as a data collection tool. The Scale has 10 sub dimensions and consists of 38 articles. In the analysis of the data, t test, one-way analysis of variance, Cronbach alpha test were used to determine the reliability level of the scale. The results of this study show that the service quality level of “information”, “program variety” and “working time” sub-dimensions of women were significantly higher than men. It was ascertained that there were significant differences were found in the all sub-dimensions of the Scale of Service Quality, age groups of members, number of weekly sports days and sports year of the participants. As a result, it can be thought that social changes and transformations play an active role in uncovering conscious consumers. For this reason, it can be said that members do not evaluate sports facilities in only one dimension. Therefore, local governments should plan social environments in sports facilities as well as physical elements.
Bu çalışmanın amacı spor merkezi üyelerinin beklentilerini ve algılanan hizmet kalitesi düzeylerini öngören değişkenlerin araştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini spor tesisleri üyeleri arasında gönüllü olarak katılan %64 kadın (n: 238) ve %36 erkek (n: 134) katılımcı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Rekreasyonel Sporda Hizmet Kalitesi Ölçeği-38" kullanılmıştır. Ölçek 10 alt boyuta sahiptir ve 38 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde ölçeğin güvenirlik düzeyini belirlemek için t testi, tek yönlü varyans analizi, Cronbach alfa testi kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları, kadınların “bilgi”, “program çeşitliliği” ve “çalışma süresi” alt boyutlarının hizmet kalitesi düzeyinin erkeklerden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğunu göstermektedir. Hizmet Kalitesi Ölçeği tüm alt boyutları ile üyelerin yaş grupları, haftalık spor günü sayısı ve spor yılı arasında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, sosyal değişimlerin ve dönüşümlerin bilinçli tüketicileri ortaya çıkarmada aktif bir rol oynadığı düşünülebilir. Bu nedenle üyeler spor merkezlerini yalnızca tek bir boyutta değerlendirmedikleri söylenebilir. Dolayısıyla yerel yönetimler spor merkezlerinin fiziksel unsurlarının yanında sosyal ortamları da spor tesislerinde planlamalıdır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Acceptance Date | December 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 33 |