The aim of this study is to analyze 8th grade secondary school students’ identification process of Turkish Music forms. In this study, among the quantitative methods, the descriptive scanning model has been used. “Personal Information Form” prepared by the researchers as a data collecting tool and “Identification of Turkish Music Form” have been used to find out the 8th grade secondary school students’ identification of Turkish Music. Considering item distinctiveness is at the same level in all questions of the “Students’ Identification of Turkish Music Form”, internal consistency has been calculated via KR20 test (Alpha value =.690). Frequencies and percentages have been used for analyzing the data. Identification process within groups that have been divided socioeconomically has been acquired by using oneway ANOVA. According to the findings obtained from the research, students have recognized Horon, Zeybek, Halay and Bar music forms at the highest rate. Students are able to identify Turkish Music Forms at intermediate level according to their total score, general score range has been approximately 7.15 on a 15 point scale and between 5 and 10 points. In addition, the students knew Turkish Folk Music forms more than Turkish art music forms It was observed that the socioeconomic environment in which the school where the students are studying creates a significant difference in recognizing some forms of Turkish music.
secondary school students Turkish music forms music education music teaching curriculum socioeconomic environment
Bu araştırmada, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Türk Müziği biçimlerini tanıma durumlarının ne düzeyde gerçekleştiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin Türk müziği biçimlerini tanıma durumlarını belirlemeye yönelik “Türk Müziği Biçimlerini Tanıma Formu” kullanılmıştır. Hazırlanan “Türk Müziği Biçimlerini Tanıma Formu” nda madde güçlükleri aynı olarak kabul edildiğinden iç tutarlık KR-20 testi ile hesaplanmıştır (alfa katsayısı=.690). Araştırmanın verilerinin analizinde yüzde ve frekans analizi kullanılmıştır. Sosyoekonomik çevreye dair gruplar arası tanıma durumları ise tek yönlü ANOVA ile elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin en yüksek oranda tanıdıkları Türk müziği biçimlerinin Horon, Zeybek, Halay ve Bar olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin tanıma formundan aldıkları toplam puanlara göre Türk Müziği Biçimlerini orta düzeyde tanıdıkları, genel puan dağılımının toplam 15 puan üzerinden ortalama 7.15 puan civarında olduğu ve 5 ile 10 puanları arasında yığıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin Türk Halk Müziği müzik biçimlerini Türk sanat müziği biçimlerine göre daha fazla oranda tanıdıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri okulun bulunduğu sosyoekonomik çevrenin ise bazı Türk müziği biçimlerini tanımada anlamlı farklılık oluşturduğu görülmüştür.
ortaokul öğrencileri Türk müziği biçimleri müzik eğitimi müzik öğretim programı , sosyoekonomik çevre
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Acceptance Date | November 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 33 |