Haber üretim ve tüketimine olanak sağlayan sosyal medya mecraları gazeteciliği şekillendirmiş, Instagram gazeteciliği de görsel haberciliğin popüler hale gelmesinde bir çığır açmıştır. Şimdilerde kişilerle ilgili herhangi bir konuda merak duygusunun giderilmesi amacıyla ilk tercih edilen platform haline gelen Instagram, gazetecilere hem kişisel hem de alanlarıyla ilgili paylaşım yapmalarına sağladığı imkân ile bir nevi kanaat önderlerine destekleyici rol üstlenmiştir. Bu araştırmada Türkiye’deki Instagram takipçisi açısından en yüksek sayıya sahip ilk beş arasında yer alan üç gazetecinin hesaplarının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda İsmail Küçükkaya, Pelin Kaya, Ayşe Arman’ın Instagram hesabı 2020 yılında Haziran ayında “Gazetecinin Instagram Kimliği”, “İçerik” ve “Etkileşim” başlıkları altında sınıflandırılarak incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bazı bulgular şu şekildedir: (a) Hashtag kullanımı takipçi sayısı artışını etkilemektedir, (b) İsmail Küçükkaya iş alanından ziyade hesabından %80 kişisel paylaşımlar yapmaktadır, (c) Bir ay boyunca 80 gönderi ile en çok Ayşe Arman paylaşım yapmıştır, ikinci sırada 56 gönderi ile İsmail Küçükkaya, üçüncü sırada 25 gönderi ile Pelin Kaya gelmektedir, (d) En çok kişisel paylaşımlar beğenilmektedir. Araştırma sonucunda gazetecilerin topluma yön verme fonksiyonunun olduğu ve bu doğrultuda geniş kitleler tarafından kişisel paylaşımlar dahil olmak üzere dikkatle takip edildiği bir kere daha gündeme gelmiştir. Bu bağlamda ülkemizde en çok takip edilen gazetecilerin paylaşım verilerinin Instagram gazeteciliği hakkında ipucu sağlayabileceği düşünülmektedir.
Social media channels that enable news production and consumption have shaped journalism, and Instagram journalism has made a breakthrough in the popularization of visual journalism. Nowadays, Instagram, which has become the first preferred platform to eliminate the feeling of curiosity about any subject, has assumed a supportive role for opinion leaders with the opportunity it provides to journalists to share both personally and in their fields. In this research, the aim of the study was to examine with the content analysis method the accounts of three journalists who were among the top five journalists with the highest number of Instagram followers in Turkey. For this purpose, the Instagram account of İsmail Küçükkaya, Pelin Kaya, Ayşe Arman was classified and investigated in June 2020 under the titles of ‘Journalist's Instagram Identity’, ’Content’ and ‘Interaction’. The main results are summarized as follows: (a) The use of hashtags affects the increase in the number of followers, (b) İsmail Küçükkaya makes 80% personal shares from his account rather than his business area, (c) Ayşe Arman who shared the most posts on Instagram compared with the other two journalists shared 80 posts in a month. The second one is İsmail Küçükkaya with 56 posts and Pelin Kaya with 25 posts in the third place. d) Personal posts are the most liked. As a result of the research, it was once again brought to the agenda that journalists have the function of guiding the society and in this direction, they are carefully followed by large masses, including personal posts. In this context, it is thought that the sharing data of the most followed journalists in our country can provide clues about Instagram journalism.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Acceptance Date | December 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 33 |