Çocukların müzikle ilişkili sosyal yaşantıları ve bu yaşantının içinde müzik yapmaya dönük tutumları, gerek müzik eğitimi için gerekse müzik eğitiminin sosyal psikoloji ile kesiştiği bir çalışma alanında önemli tartışmalar üretebilir. Ancak literatürde bu tartışmalara bulgu sunacak bir ölçme aracı bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı, çocukların şarkı söylemek, müzik dinlemek, çalgı çalmak gibi çeşitli müzikal pratiklerini sosyal bağlamda ele alan, çocukların müzik yaşantılarına yönelik geçerli ve güvenilir bir “Müzik Yaşantısı Tutum Ölçeği” geliştirmektir. 13 tutum maddesinden oluşan taslak ölçeğe uygulanan açımlayıcı faktör analizinde, faktörlerin mümkün olduğunca güçlü maddelerden oluşmasını sağlamak amacıyla faktör yük sınır değeri 0.50 olarak belirlenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 1 maddenin (10. Madde) faktör yük sınır değerinin (0.50) altında kaldığı sonucuna varılmış ve madde ölçekten çıkarılmıştır. Yeniden yapılan açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre 12 maddeden oluşan ölçeğin, 3 faktörlü bir yapıya sahip olduğu ve faktörlerin toplam varyansın % 59.838’ini açıkladığı belirlenmiştir. Faktörler altına yüklenen maddelerden ve konunun kuramsal yapısından yola çıkılarak ölçekteki faktörler; Müzikal çevreye yönelik tutum, müzik dersine yönelik tutum ve şarkı yaşantısına yönelik tutum olarak adlandırılmıştır. 3 faktör altında yer alan 12 maddelik ölçeğin tümü için Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı 0.860 bulunmuştur. Ölçeğin psikometrik özellikleri dikkate alındığında, çocukların müzik yaşantısına yönelik tutumlarının ölçülmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirildiği düşünülmektedir.
Children's music-related social lives and their attitudes towards making music within this life can produce important discussions both for music education and in a field of study where music education intersects with social psychology. However, there is no measurement tool in the literature to present findings to these discussions. The aim of this study is to develop a valid and reliable "Musical Life Attitude Scale" that addresses children's musical practices such as singing, listening to music, and playing musical instruments in a social context.
As a result of the item analysis conducted in the draft scale consisting of 13 attitude items, no items with low correlation coefficient were found. In the exploratory factor analysis, factor load limit value was determined as 0.50 in order to ensure that the factors consist of items as strong as possible. As a result of the exploratory factor analysis, it was concluded that 1 item (item 10) was below the factor load limit value (0.50) and the item was removed from the scale. According to the results of the re-made exploratory factor analysis, it was determined that the scale consisting of 12 items has a 3-factor structure and the factors explain 59.838% of the total variance. The factors in the scale based on the items loaded under the factors and the theoretical structure of the subject; Attitude towards the musical environment has been named as attitude towards music lesson and attitude towards song life. Cronbach's alpha reliability coefficient was found 0.860 for the whole scale of 12 items under 3 factors. Considering the psychometric properties of the scale, it is thought that a valid and reliable measurement tool was developed to measure children's attitudes towards music life.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2021 |
Acceptance Date | January 6, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 34 |