Montessori Yaklaşımı Temelli STEM Etkinliklerinin Öğretmen Adaylarının Fene ve Fen Öğretimine Yönelik Tutumlarına Etkisi
Year 2021,
Volume: 17 Issue: 35, 1895 - 1924, 31.03.2021
Zehra Çakır
,
Sema Altun Yalçın
Abstract
Bu çalışmada, Montessori eğitim yaklaşımı felsefesi temel alınarak hazırlanan STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının fene ve fen öğretimine yönelik tutumları üzerindeki etkisini tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Örneklem grubu toplamda 50 okul öncesi öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmada nicel verileri toplamak için tek grup öntest sontest deseni oluşturulmuştur. Çalışma toplamda 14 hafta sürmüştür. Çalışmada nicel veri toplama araçları olarak “Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Fen Bilgisi Tutum Ölçeği” kullamılmıştır. Çalışmanın nitel verilerini toplamak için de nicelde kullanılan ölçeklerin maddeleri temel alnarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Yarı yarı yapılandırılmış mülakat formu” kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen nicel veriler istatistiksel (paired sample t testi) yöntemle, nitel veriler ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda; Montessori yaklaşım temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adaylarının fene ve fen öğretimine yönelik tutumları üzerinde olumlu yönde etki ettiği tespit edilmiştir. Nitel verilerde elde edilen sonuçlarda öğretmen adaylarının fene ve fen öğretmeye yönelik tutumlarında olumlu gelişmeler sağladığını ve nicel sonuçları destekler nitelikte olduğunu göstermiştir.
References
- Açıkgöz, S. (2018). Fen eğitiminde okulöncesine yönelik yaklaşımlardan STEM ve Montessori yöntemlerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
- Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: kuramsal bir
inceleme, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
- Aslan, F. ve Bektaş, O. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM uygulamaları hakkındaki görüşlerinin
belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 17-50.
- Bakırcı, H. ve Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin
belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367-389.
- Bybee, R. W. (2010). What is STEM?. Science Education, 329(5995), 996-996.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma
yöntemleri. 21. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 6. Baskı, Pegem Akademi.
- Cho, H. Kim, J. ve Choi, D.H (2003). Eaarly childhood teachers’ attitudes toward science teaching: A scale
validation study. Educational Research Quarterly, 27(2), 33-42
- Creswell, J.W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and
qualitative approaches to research. Upper Sadle River, NJ: Merrill/Pearson Education.
- Creswell, J. W. ve Tashakkori, A. (2007). Differing perspectiveson mixed methods research. Journal of Mixed
Methods Research, 1(4), 303-308.
- Çakır, Z. (2018). Montessori yaklaşım temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adayları üzerindeki
etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Çakır, Z., Yalçın, S. A. ve Yalçın, P. (2020). Montessori yaklaşımı temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi
öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 8(1), 18-45.
- Çalık, H. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM etkinlikleri ve stem temelli robotik etkinliklerinin
hipotetik- yaratıcı akıl yürütme becerisi, yaşam boyu öğrenme ve yapılandırmacı öğrenme gelişimine
etkisinin incelenmesi. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Çamlıbel Çakmak, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının fene ve fen öğretimine yönelik tutumları ile
bazı fen kavramlarını anlama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
- Çepni, S. (2017). Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
- Çevik, M., Danıştay, A. ve Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (fen-teknoloji-mühendislik-
matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of
Education, 7(3), 584-599.
- Çömek, A. ve Avcı, B. (2016). Fen eğitiminde robotik uygulamaları hakkında öğretmen görüşleri.
Yükseköğrenim Üzerine, Internatıonal Congress On New Trends In Hıgher Educatıon: Keepıng Up Wıth The
Change, A. M. GER ed., İstanbul Aydın Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 104-115.
- Elkin, M., Sullivan, A. ve Bers, M. U. (2014). Implementing a robotics curriculum in an early childhood
Montessori classroom. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 13, 153-169.
- Eratay, E. (2009). Montessori yönteminin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 19. Ulusal
Özel Eğitim Kongresinde poster bildiri olarak sunulmuştur. Marmaris, 22-24 Ekim.
- Gazibeyoğlu, T. (2018). STEM uygulamalarının 7.sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki başarılarına
ve fen bilimleri dersine karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
- Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A. ve Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen
bilgisi başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu: Bildiri Özetleri Kitabı,
1-2.
- Güldemir, S. ve Çınar S. (2017). Fen bilimleri öğretmenleri ve ortaokul öğrencilerinin STEM etkinlikleri
hakkındaki görüşleri. ULEAD 2017 Annual Congress: ICRE, 280-286.
- Greenfield, D. B., Jirout, J., Dominguez, X., Greenberg, A., Maier, M., ve Fuccilo, J. (2009). Science in the
preschool classroom: A programmatic research agenda to improve science readiness. Early Education and
Development, 20(2), 238-264.
- Koyunlu Ünlü, Z. ve Dere, Z. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının hazırladıkları FeTeMM etkinliklerinin
değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1502-1512.
- Lamb, R., Akmal, T. ve Petrie K. (2015). Development of a cognition‐priming model describing learning in a
STEM classroom. Journal of Research in Science Teaching. https://doi.org/10.1002/tea.21200.
- Linder, S. M., Ramey, M.D. ve Zambak, S. (2013). Predictors of school readiness in literacy and mathematics: A
selective review of the literatüre. Early Childhood Research and Practice 15(1).
- Ricks, M. M. (2006). A study of the impact of an informal science education program on middle school
students’ science knowledge, science attitude, STEM high school and college course selections, and career
decisions. Doktoral Thesis. The University of Texas, Austin.
- Saad, M. E. (2014). Progressing science, technology, engineering, and math (STEM) education in North
Dakota with near-space ballooning. Master Thesis. Master of Science Grand Forks, North Dakota.
- Sackes, M. Flevares, L. M., Gonya, M. ve Trundle, K. C. (2012). Preservice early childhood teachers’ sense of
efficacy for integrating mathematics and science: Impact of a methods course. Journal of Early Childhood
Teacher Education, 33(4), 349-364.
- Smith, J. ve Karr-Kidwell, P. J. (2000). The interdisciplinary curriculum: A literary review and a manual for
administrators and teachers. ERIC, Number: ED443172.
- Şahin, A. (2013). STEM clubs and science fair competitions: Effects on post-secondary matriculation. Journal
of STEM Education, 14(1).
- Şan, E. (2020). Türkiye' de eğitim alanında yayınlanan karma yönteme dayalı makalelerin incelenmesi.
Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. İstanbul.
- Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). FeTeMM eğitimine yönelik türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim
ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Haziran, 6(1), ISSN: 2146-9199.
- TÜSİAD, (2014). STEM alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. 10-557.
- Thompson, C. L. ve Shrigley, R. L. (1986). What Research Says: Revising the Science Attitude Scale. School
Science and Mathematics, 86(4), 331-43.
- Uyanık Balat, G. ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar
Dergisi, 5(42), 337-348.
- Wyss, V. L., Heulskamp, D. ve Siebert, C. J. (2012). Increasing middle school student interest in STEM careers
with videos of scientists. International Journal of Environmental and Science Education, 7(4), 501-522.
- Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı
tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
- Yıldırım Doğru, S. S. (2009). Özel eğitimde kullanılan alternatif programlar (Montessori Yaklaşımı). Tübav
Bilim Dergisi, 2(1), 107-116.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara. (6.
Baskı).
The Effects of Montessori Approach Based STEM Activities on Pre-service Teachers' Attitudes Towards Science and Science Teaching
Year 2021,
Volume: 17 Issue: 35, 1895 - 1924, 31.03.2021
Zehra Çakır
,
Sema Altun Yalçın
Abstract
In this study, it was aimed to determine the effect of STEM activities prepared on the basis of the Montessori education approach philosophy on pre-school teacher candidates' attitudes towards science and science teaching. Mixed method was used in the study. The sample group consists of 50 pre-school teacher candidates in total. In the study, a single group pre-test post-test pattern was created to collect quantitative data. The study lasted 14 weeks in total. In the study, "Science Attitude Scale" and "Science Attitude Scale" were used as quantitative data collection tools. In order to collect the qualitative data of the study, the "semi-structured interview form" prepared by the researcher based on the items of the scales used in quantitative terms was used. The quantitative data obtained in the study were analyzed using the statistical (paired sample t test) method, and the qualitative data were analyzed by content analysis. In the results of working; It has been determined that STEM activities based on Montessori approach have a positive effect on pre-school teacher candidates' attitudes towards science and science teaching. The results obtained from the qualitative data showed that there were positive improvements in teacher candidates' attitudes towards science and science teaching and the quantitative results were of high quality.
References
- Açıkgöz, S. (2018). Fen eğitiminde okulöncesine yönelik yaklaşımlardan STEM ve Montessori yöntemlerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
- Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: kuramsal bir
inceleme, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
- Aslan, F. ve Bektaş, O. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM uygulamaları hakkındaki görüşlerinin
belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 17-50.
- Bakırcı, H. ve Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin
belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367-389.
- Bybee, R. W. (2010). What is STEM?. Science Education, 329(5995), 996-996.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç- Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma
yöntemleri. 21. Baskı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. 6. Baskı, Pegem Akademi.
- Cho, H. Kim, J. ve Choi, D.H (2003). Eaarly childhood teachers’ attitudes toward science teaching: A scale
validation study. Educational Research Quarterly, 27(2), 33-42
- Creswell, J.W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and
qualitative approaches to research. Upper Sadle River, NJ: Merrill/Pearson Education.
- Creswell, J. W. ve Tashakkori, A. (2007). Differing perspectiveson mixed methods research. Journal of Mixed
Methods Research, 1(4), 303-308.
- Çakır, Z. (2018). Montessori yaklaşım temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi öğretmen adayları üzerindeki
etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Çakır, Z., Yalçın, S. A. ve Yalçın, P. (2020). Montessori yaklaşımı temelli STEM etkinliklerinin okul öncesi
öğretmen adaylarının eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 8(1), 18-45.
- Çalık, H. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM etkinlikleri ve stem temelli robotik etkinliklerinin
hipotetik- yaratıcı akıl yürütme becerisi, yaşam boyu öğrenme ve yapılandırmacı öğrenme gelişimine
etkisinin incelenmesi. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
- Çamlıbel Çakmak, Ö. (2006). Okul öncesi öğretmen adaylarının fene ve fen öğretimine yönelik tutumları ile
bazı fen kavramlarını anlama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,
Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
- Çepni, S. (2017). Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi. 1. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
- Çevik, M., Danıştay, A. ve Yağcı, A. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin FeTeMM (fen-teknoloji-mühendislik-
matematik) farkındalıklarının farklı değişkenlere göre değerlendirilmesi. Sakarya University Journal of
Education, 7(3), 584-599.
- Çömek, A. ve Avcı, B. (2016). Fen eğitiminde robotik uygulamaları hakkında öğretmen görüşleri.
Yükseköğrenim Üzerine, Internatıonal Congress On New Trends In Hıgher Educatıon: Keepıng Up Wıth The
Change, A. M. GER ed., İstanbul Aydın Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 104-115.
- Elkin, M., Sullivan, A. ve Bers, M. U. (2014). Implementing a robotics curriculum in an early childhood
Montessori classroom. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 13, 153-169.
- Eratay, E. (2009). Montessori yönteminin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 19. Ulusal
Özel Eğitim Kongresinde poster bildiri olarak sunulmuştur. Marmaris, 22-24 Ekim.
- Gazibeyoğlu, T. (2018). STEM uygulamalarının 7.sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki başarılarına
ve fen bilimleri dersine karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kastamonu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
- Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altın, A. ve Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen
bilgisi başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu: Bildiri Özetleri Kitabı,
1-2.
- Güldemir, S. ve Çınar S. (2017). Fen bilimleri öğretmenleri ve ortaokul öğrencilerinin STEM etkinlikleri
hakkındaki görüşleri. ULEAD 2017 Annual Congress: ICRE, 280-286.
- Greenfield, D. B., Jirout, J., Dominguez, X., Greenberg, A., Maier, M., ve Fuccilo, J. (2009). Science in the
preschool classroom: A programmatic research agenda to improve science readiness. Early Education and
Development, 20(2), 238-264.
- Koyunlu Ünlü, Z. ve Dere, Z. (2018). Okul öncesi öğretmen adaylarının hazırladıkları FeTeMM etkinliklerinin
değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 1502-1512.
- Lamb, R., Akmal, T. ve Petrie K. (2015). Development of a cognition‐priming model describing learning in a
STEM classroom. Journal of Research in Science Teaching. https://doi.org/10.1002/tea.21200.
- Linder, S. M., Ramey, M.D. ve Zambak, S. (2013). Predictors of school readiness in literacy and mathematics: A
selective review of the literatüre. Early Childhood Research and Practice 15(1).
- Ricks, M. M. (2006). A study of the impact of an informal science education program on middle school
students’ science knowledge, science attitude, STEM high school and college course selections, and career
decisions. Doktoral Thesis. The University of Texas, Austin.
- Saad, M. E. (2014). Progressing science, technology, engineering, and math (STEM) education in North
Dakota with near-space ballooning. Master Thesis. Master of Science Grand Forks, North Dakota.
- Sackes, M. Flevares, L. M., Gonya, M. ve Trundle, K. C. (2012). Preservice early childhood teachers’ sense of
efficacy for integrating mathematics and science: Impact of a methods course. Journal of Early Childhood
Teacher Education, 33(4), 349-364.
- Smith, J. ve Karr-Kidwell, P. J. (2000). The interdisciplinary curriculum: A literary review and a manual for
administrators and teachers. ERIC, Number: ED443172.
- Şahin, A. (2013). STEM clubs and science fair competitions: Effects on post-secondary matriculation. Journal
of STEM Education, 14(1).
- Şan, E. (2020). Türkiye' de eğitim alanında yayınlanan karma yönteme dayalı makalelerin incelenmesi.
Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. İstanbul.
- Tezel, Ö. ve Yaman, H. (2017). FeTeMM eğitimine yönelik türkiye’de yapılan çalışmalardan bir derleme. Eğitim
ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Haziran, 6(1), ISSN: 2146-9199.
- TÜSİAD, (2014). STEM alanında eğitim almış işgücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması. 10-557.
- Thompson, C. L. ve Shrigley, R. L. (1986). What Research Says: Revising the Science Attitude Scale. School
Science and Mathematics, 86(4), 331-43.
- Uyanık Balat, G. ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar
Dergisi, 5(42), 337-348.
- Wyss, V. L., Heulskamp, D. ve Siebert, C. J. (2012). Increasing middle school student interest in STEM careers
with videos of scientists. International Journal of Environmental and Science Education, 7(4), 501-522.
- Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı
tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
- Yıldırım Doğru, S. S. (2009). Özel eğitimde kullanılan alternatif programlar (Montessori Yaklaşımı). Tübav
Bilim Dergisi, 2(1), 107-116.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara. (6.
Baskı).