This research aims to determine the motivation and job satisfaction of physical education teachers during the pandemic. For this purpose, phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the research. The sample of the study consists of 16 physical education teachers who teach in distance education during the pandemic. Descriptive and content analysis was used in the analysis of the research. According to the results of the research, physical education teachers cannot spend effective time while providing distance education during the pandemic. They stated that the reason for this is that it is not like face-to-face education. Almost all of the physical education teachers stated that the lessons they give in distance education are not efficient. It is also stated in the results of the research that teachers and students have a low desire to participate in the course and the conditions are not suitable during the pandemic. In this process, it was determined that teachers thought this was a temporary process and motivated both themselves and their students. As a result of the research, most of the teachers stated that they could not get job satisfaction. At the same time, it was revealed that the majority of teachers were unable to open exercises, dyk courses and elective sports courses were not preferred by the school administrations, resulting in low additional course fees and this situation caused financial problems.
Bu araştırmanın amacı pandemi sürecinde beden eğitimi öğretmenlerinin motivasyonu ve iş doyumunu belirleyebilmektir. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini pandemi sürecinde uzaktan eğitimde ders veren 16 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın analizinde betimsel ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre pandemi sürecinde uzaktan eğitim verirken beden eğitimi öğretmenleri etkili zaman geçirememektedir. Bunun sebebi olarak ise yüz yüze eğitim gibi olmadığını ifade etmişlerdir. Beden eğitimi öğretmenlerinin tamamına yakını uzaktan eğitimde yaptıkları derslerin verimli olmadığını belirtmiştir. Pandemi sürecinde öğretmen ve öğrencilerin derse katılım isteğinin düşük olduğu ve şartların uygun olmaması da araştırma sonuçlarında yer almaktadır. Bu süreçte öğretmenler bunun geçici bir süreç olduğunu düşünerek hem kendilerini hem de öğrencilerini motive ettiği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun iş doyumu sağlayamadığı belirlenmiştir. Bu sonuca paralel olarak yine büyük bir çoğunluğunun bu süreçte ek ders kesintisi olmasının kendilerine ve ailelerine sorun yarattığını sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | April 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: Pandemi Özel Sayısı |