University years are a developmental process in which students transition from late adolescence to adulthood. In this period of physical, psychological, social and sexual development, young people grad-ually assume their responsibilities. For the first time away from home, the university brings difficulties such as freedom, financial control, regulation of social relations and getting used to the new environ-ment. The aim of this study was to analyze the problems of students attending a vocational school of health services in a district of a university. The population of the study consisted of all (200) students attending the vocational school of health services in a district affiliated to a university in the 2018-2019 academic year. The data were collected between 1-31 May 2019 with a questionnaire developed by the researchers to determine the problem areas of the students. The data obtained were analyzed with descriptive and nonparametric statistical methods using SPSS 21.0 statistical program. The average age of the students who participated in the research was found to be 20.45, %83,9 of the problems were inadequate cultural facilities in the district, %82,6 were social problems due to the lack of places to visit in the district, %72,7 of them were inadequate internship, %63,6 were academic problems due to insufficient laboratory conditions, %73,3 were economic problems due to lack of employment. The results of the study revealed that students had social problems, academic problems and economic prob-lems in the districts where social facilities were limited compared to the center.
Üniversite yılları, öğrencilerin geç ergenlik döneminden yetişkinliğe geçiş yaptıkları gelişimsel bir süreçtir. Bu fiziksel, psikolojik, sosyal ve cinsel gelişim döneminde, gençler yavaş yavaş kendi sorumlu-luklarını üstlenirler. Üniversite ilk kez evinden uzaklaşma deneyimi yaşayanlar için özgürlük, finansal kontrol, sosyal ilişkileri düzenleme ve yeni ortama alışma gibi güçlükleri de beraberinde getirmektedir. Araştırma, bir üniversiteye bağlı ilçedeki sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda okuyan öğrencilerin problemlerinin analizi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini bir üniversiteye bağlı ilçedeki sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu 2018-2019 eğitim öğretim yılında öğrenime devam eden öğrencilerin tamamı (200) oluşturmuştur. Veriler 1-31 Mayıs 2019 tarihleri arasında öğrencilerin problem alan-larını saptamaya yönelik araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21.0 istatistik programı kullanılarak betimleyici ve nonparametrik istatistik yöntemler ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,45 olarak bulunmuş, yaşanılan problem içerisinde en fazla %83,9’u ilçede kültürel imkanların yetersiz , %82,6’sı ilçede gezilecek yerlerin yok denecek kadar az olmasından kaynaklı sosyal problemler, %72,7’si stajların yetersiz olduğunu, %63,6’sı laboratuvar koşullarının yetersiz olmasından kaynaklı akademik problemler, %73,3’ü iş bulamama kaygısından kaynaklı ekonomik problemler olduğu bulunmuştur. Araştırma bulguları sosyal olanakların merkeze göre kısıtlı olduğu ilçelerde öğrencilerin sırasıyla sosyal problemler, akademik problemler, ekonomik problemler yaşadığını ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Acceptance Date | April 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 38 |