Bu araştırmanın amacı okul müdürlerinin kullandıkları etkileme taktikleri ile lider üye etkileşimi arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Çalışma ilişkisel tarama modeli ile desenlemiştir. Araştırmanın çalışma evrenini Sivas ili merkeze bağlı okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Evrene ilişkin belirlenen örneklem Sivas ili merkezindeki random usulü ile seçilen 30 okul ve bu okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. 330 öğretmene ölçme aracı uygulanmıştır. Veri analizi SPSS paket programı ile yapılmış, normal dağılım gösterdiği tespit edilen veri setine parametrik testlerden ortalama, standart sapma ve değişkenler arasındaki ilişkinin hesaplanmasında ve yorumlanmasında Pearson Momentler Çarpımı ve Basit Korelasyon tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonuçları, okul müdürleri tarafından bir istekte bulunmak için kullanılan etki taktiklerinin, lider üye değişimi üzerinde bir etkisinin olduğunu ve özellikle “istişarede bulunma etki taktiğinin” bir ölçüde lider üye etkileşimi’nin tüm alt boyutlarıyla pozitif ilişkili olduğunu göstermektedir. Bu yüzden okul müdürü tarafından taktiğin sıklıkla kullanılması, okul örgütlerinde lider üye değişimini artırabilir. Elde edilen bulgulara göre ulaşılan sonuçlar benzer araştırma sonuçları ekseninde tartışılmış ve ulaşılan sonuçlar doğrultusunda çeşitli önerilere yer verilmiştir.
---
This study aimed to determine the relationship between influence tactics used by school principals and Leader-Member Exchange (LMX). It was designed with the correlational survey model. The research universe consisted of teachers working at public schools in the city center of Sivas/Turkey, the respondents involved 330 teachers from 30 randomly selected public schools and all the teachers were surveyed. SPSS 20.0 was used in the data analysis and as the data set showed normal distribution, means and standard deviation values were calculated. The Pearson product-moment correlation coefficient was estimated and Simple Linear Correlation Analysis was conducted. The research results indicated that influence tactics used by school principals to carry out a request have an impact on leader-member exchange and in particular, consultation tactic positively correlates with all the sub-dimensions of LMX to some extent. Thus, frequent use of tactics by the school principal may enhance leader-member exchange in school organizations. The research findings were discussed on the basis of similar studies and the paper concluded by offering several recommendations.
--
---
----
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | --- |
Publication Date | June 15, 2021 |
Acceptance Date | May 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 38 |