The aim of this study is to determine the relationship between destructive leadership behaviors of school administrators and organizational obstacle according to teachers' perceptions. For this purpose, in this study, it has been examined that how often school administrators perform destructive leadership behaviors, the relationship between both destructive leadership and perceived organizational obstacle, and gender of school administrators, type of school, number of staff at school, tenure of teachers, in addition, the extent to which destructive leadership sub-dimensions predict perceived organizational obstacle and the relationship between these two concepts. With the correlational method, this research was conduct-ed with 325 teachers working in pre-school, primary, secondary and high schools in Sakarya. "Destructive Leadership Scale" and "Perceived Organizational Obstruction Scale" were used to collect data. In the research findings, it was determined that the level of performing destructive leadership of school administrators was low and significant difference was found between the destructive leadership and the number of school staff and tenure of teachers. According to the teachers’ perceptions, the level of perceived organizational obstacle was determined to be low, and there was a significant difference between the perceived organizational obstacle and the type of school and the number of staff at school. It was determined that the dimensions of “inadequate leadership skills” and “nepotism (favoritism)” which are destructive leadership sub-dimensions, significantly predict the perceived organizational obstacles, and a high level of positive relationship was found between destructive leadership and perceived organizational obstacle.
Bu çalışmanın amacı okul yöneticilerinin yıkıcı liderlik davranışları ile öğretmenlerin algılarına göre örgütsel engel arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaçla çalışmada okul yöneticilerinin yıkıcı liderlik davranışlarını ne sıklıkla sergiledikleri, yıkıcı liderlik ve algılanan örgütsel engel değişkenleri ile okul yöneticilerinin cinsiyeti, okul türü, okuldaki personel sayısı, öğretmenlerin hizmet yılı değişkenleri arasındaki ilişki ve bunların yanında yıkıcı liderlik alt boyutlarının algılanan örgütsel engelleri ne derece yordadığı ve yıkıcı liderlik ile algılanan örgütsel engel arasındaki ilişki incelenmiştir. İlişkisel modelde olan bu araştırma Sakarya ilindeki okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan toplam 325 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında “Yıkıcı Liderlik Ölçeği” ile “Algılanan Örgütsel Engel Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularında okul yöneticilerinin yıkıcı liderlik davranışlarını sergileme düzeyinin düşük olduğu belirlenmiş ve yıkıcı liderlik ile okuldaki personel sayısı ve öğretmenlerin hizmet yılı arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğretmenlerin algılarına göre algılanan örgütsel engel düzeyinin düşük olduğu belirlenmiş, algılanan örgütsel engel ile okul türü ve okuldaki personel sayısı değişkenleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Yıkıcı liderlik alt boyutlarından olan “liderlik için yetkin olmamak” ve “adam kayırma” boyutlarının algılanan örgütsel engelleri anlamlı olarak yordadığı ve yıkıcı liderlik ile algılanan örgütsel engel arasında pozitif yüksek düzeyde ilişki tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Acceptance Date | June 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 38 |