This research attempts to reveal pre-service teachers’ perceptions towards instructional technologies (ITs) through colors and emojis along with the meanings attributed to colors and emojis. Synectics model was used to enable students to comment on the concept they are familiar with from a new perspective. The research utilized a phenomenological design. The participants consisted of the 3rd and 4th grade 161 pre-service teachers learning at a state university between September and December in 2019. Criterion sampling, one of the purposeful sampling methods, was utilized for incorporating only participants who had taken instructional technologies course and who majored in different departments. This research deployed an “instructional technology synectic and emojis form” developed by the researchers. Both content and numerical analysis were used during data analysis. Research findings suggested that the pre-service teachers mostly associated the concept of ITs with white, blue and green colors. The colors that were least preferred were all colors, brown and turquoise. The findings also revealed that most of the participants attributed positive meanings to the colors regarding instructional technologies. Besides, the majority of the pre-service teachers felt “happy” towards instructional technologies and explained the reasons as facilitating learning, feeling special, permanent learning.
Bu araştırma, öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine (BT) yönelik algılarını renkler ve emojilerin yanı sıra renklere ve emojilere atfedilen anlamlarla ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Öğrencilerin aşina oldukları kavrama ilişkin yeni bir perspektif ile yorum yapabilmeleri amacıyla sinektik modeli kullanılmıştır. Araştırmada fenomenolojik bir tasarım kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, 2019 yılı Eylül ve Aralık ayları arasında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 3. ve 4. sınıf 161 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Dolayısıyla, araştırmaya yalnızca öğretim teknolojileri dersi almış ve farklı bölümlerde uzmanlaşan katılımcılar dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen “öğretim teknolojisi sinektik ve emoji formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, hem içerik analizi hem de sayısal analiz kullanılmıştır. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının BT kavramını çoğunlukla beyaz, mavi ve yeşil renklerle ilişkilendirdiğini ortaya koymuştur. En az tercih edilen renklerin tüm renkler, kahverengi ve turkuaz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucu, ayrıca katılımcıların çoğunun öğretim teknolojileri ile ilgili renklere olumlu anlamlar yüklediğini ortaya koymuştur. Ayrıca öğretmen adaylarının büyük çoğunluğu öğretim teknolojilerine karşı “mutlu” olduklarını ifade etmiş ve bu durumun nedenlerini öğrenmeyi kolaylaştırmak, özel hissetmek, kalıcı öğrenme olarak açıklamışlardır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Acceptance Date | August 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 41 |